Broer mellom liv og død

møter med avdøde

av (forfatter) og Arne Nicolaisen (oversetter).

Antropos 2020 Innbundet

Hva skjer med sjelen til et menneske vi har vært glad i, etter døden? Kan vi fortsatt ha et samliv med de døde? Hvordan kan vi få brakt dette på det rene? Iris Paxino forteller livsnært og levende ut fra egne erfaringer med døde og som psykologisk ledsager til etterlatte.

Iris Paxino, født i Bucuresti, vokste opp i Romania, Hellas og Tyskland. Etter å ha utdannet seg i språk og økonomi studerte hun psykologi, litteraturvitenskap og pedagogikk i Stuttgart og Tübingen og tok doktorgraden på temaet nær-døden-opplevelser. Hun driver en psykologisk og biografisk rådgivningspraksis i Stuttgart og holder foredrag og seminarer på området antroposofisk orientert psykologi. I 2009 utga hun boken "Leben mit dem Schmerz" (Å leve med smerten). Boken er oversatt fra tysk av Arne Nicolaisen som også har skrevet et forord til den norske utgaven.

Forlag Antropos

Utgivelsesår 2020

Stå ikke gråtende ved min grav,
jeg er ikke her, jeg sover ikke.
Jeg er de tusen vinde,
glitrende diamanter på sneen.
Jeg er solskinn på modent korn,
jeg er høstens milde regn.
Når du våkner en stille morgen,
er jeg de hurtige vingeslag
fra fugler som stille kretser omkring.
Jeg er stjernen som lyser midt i natten.
Stå ikke gråtende ved min grav,
jeg er her ikke.