Broen San Luis Rey

av (forfatter) og Ronald Fangen (oversetter).

GYLDENDAL NORSK FORLAG 1974 heftet

Forlag GYLDENDAL NORSK FORLAG

Utgivelsesår 1974

Format heftet

ISBN13 9788205059511

Språk Amerikansk

"... at for gudene er vi lik fluer som guttene dreper en sommerdag.  Men det er andre som derimot sier at ikke engang en spurvene mister en fjær som ikke er blitt berøvet dem av Guds finger. "

Dette er et sentralt tema Thornton Wilders Broen San Luis Rey. Forfatteren lar den fromme fransiskanermunken Juniper  utforske problemstillingen.  Juniper har gjennom flere år søkt å finne bevis for Guds vilje og rettferdighet. Med matematisk presisjon har han gått løs på oppgaven, men uten resultat.

Da den berømte broen San Luis Rey, høyt oppe i Andesfjellene, plutselig ryker og fem mennesker som befinner seg på den, styrter i det dype passet, finner han sin gylne anledning. Hvorfor dør akkurat disse fem? Hvilke omstendigheter gjør at de befinner seg på broen i akkurat det skjebnesvangre øyeblikket? Er det en ren tilfeldighet eller finnes det en dypere mening, en sammenheng bak det hele?

Juniper utforsker de fems liv for å finne svar. Gjennom munkens undersøkelser og skildringer får vi innblikk i disse menneskenes liv i Peru tidlig på 1700-tallet.  Problemstillingene er allmenngyldige og fortsatt aktuelle.  Gode person- og miljøskildringer.

En interessant og velskrevet bok, som gjorde forfatteren berømt nærmeste over natten, da den kom ut i 1929. Terningkast 5 og varm anbefaling!

Men snart skal vi dø, og hvert minne om disse fem skal forsvinne fra jorden, og selv skal vi bli elsket en liten tid og så glemt. Men kjærligheten vil ha vært nok; alle disse ansatser til kjærlighet vender tilbake til den kjærlighet som fødte dem. Enn ikke erindringen er nødvendig for kjærligheten. Det finnes et land for de levende, og et land for de døde, og broen er kjærligheten, det eneste som lever videre, det eneste som har mening.

Å, om vi bare kunne reise langt bort, til en øy hvor mennesker ville kjenne deg som den du er. Og elske deg.
Du er femti år gammel, og du drømmer ennå om slike øyer, onkel Pio.
Han bøyde hodet og mumler: Jeg elsker deg jo, Camila, jeg må elske deg, ...
Hvor ufornuftig du er, sa hun smilende. Du sa dette som en gutt ville ha sagt det. Du synes ikke å ha lært med årene, onkel Pio. En sånn kjærlighet og en sånn øy eksisterer ikke. Det er bare på teater at du finner slikt.

Det finnes et land for de levende, og et land for de døde, og broen er kjærligheten, den eneste som lever videre, det eneste som har mening.

Enhver annen ville ha sagt til seg selv: om fem minutter kunne det ha vært meg, men broder Juniper tenkte på noe ganske annet: Hvorfor hendte dette disse fem? Hvis der overhodet fantes en mening med universets liv, hvis det var noen mening med menneskene, - ja, da måtte man sikkert kunne finne denne hemmeligheten i disse menneskeskjebner hvis jordiske liv så plutselig ble avbrutt. Enten lever vi ved et tilfelle og dør ved et tilfelle eller så er det en plan både i vårt liv og ved vår død. Og i dette øyeblikket bestemte broder Juniper seg for å undersøke hemmeligheten i disse fem menneskers liv, for å fatte meningen ved deres plutselige død.

Kriteriet for å komme på denne listen, er at jeg får lyst til, eller er blitt lokket til, å lese boken uten å vite noe som helst om den. Disse omslagene taler til meg på en spesiell måte - eggende, litt foruroligende og vakre.

Det er langt mellom de virkelig gode omslagene. Hvorfor - kan man spørre seg.