Broen over Drina

Cappelen 1995 Heftet

Det var den islamske storvisiren i Bosnia som ga støtet til byggingen av en bro over elven Drina ved Visegrad, et stykke øst for Sarajevo. Broen fikk handel og samkvem til å blomstre, men førte også til krig og hat i knutepunktet mellom Vesten og Orienten, mellom islam, jødedom og kristendom, en strid som ennå pågår. Gjennom mer enn 350 år er den hvite broen over Drina bildet på historiens gang i Bosnia-Hercegovina. I denne boka fortelles historien om hvorfor og hvordan dagens virkelighet, krigen etter Jugoslavias sammenbrudd, kan skje.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1995

ISBN13 9788202151157

EAN 9788202151157

Serie Cappelens utvalgte billigbøker

Genre Historisk litteratur

Omtalt sted Bosnia-Hercegovina

Hvem kunne ha forestilt seg at man skulle bli så oppslukt av ei bok om ei bru? Kanskje fordi Ivo Andric her har gitt oss en uovertruffen leksjon i Balkan-historie sett fra grasrota. Romanen handler om folket i den bosniske byen Visjegrad gjennom en periode på vel 400 år, fra de var undersåtter i det osmanske imperiet og fram til utbruddet av første verdenskrig.

I Visjegrad lever mennesker fra ulike kulturer og religioner side om side: Her er tyrkere, bosniere, sigøynere, jøder, grekere og ungarere, mennesker med røtter over store deler av det osmanske riket.

Vi blir kjent med et knippe enkeltmennesker og deres tanker, ord og gjerninger, glimtvis opp gjennom historien, fra det enkle bonde- og handelssamfunnet, gjennom østerriksk okkupasjon og innføring av fremmede skikker og forordninger, teknisk utvikling og utdanning av ungdommen, nye ideer og ideologier, økende mistenksomhet overfor sambygdinger, nabolandsbyer og naboland - helt til alt rakner i 1914.

Brua, som har ligget som et stødig fundament under hele romanen, sprenges i filler, og kaos overtar arenaen. Som vi vet, skulle det ta lang tid før området ble noenlunde stabilt igjen. Fortsatt ulmer det nok under overflaten - et folk som til de grader er blitt skaltet og valtet med gjennom flere hundreår, glemmer ikke så lett. (Men brua er gjenoppbygd!)

En meget tankevekkende fortelling. Dette var mitt første møte med Ivo Andric. Nå starter jakten på Konsulene - den må da kunne oppdrives på et antikvariat?

Dette er historien om hvordan broen over Drina ble bygget, og hvordan den satte den lille byen Visegerad på verdenskartet. En uhyre interessant og velskrevet bok om Jugoslavias historie fra sent 1500-tall til starten av 1. verdenskrig.
Boka fikk Nobelprisen i 1961.
Broen står fortsatt og står på verdensarvlista.

Det så i det hele tatt ut som om den nåværende generasjon var mer opptatt av sitt livssyn enn av livet selv.

Men neste morgen når dagen grydde, gikk tyrkerne og serberne til sitt arbeid og sine forretninger og traff hverandre og gikk forbi hverandre med tomme uttrykksløse ansikter, hilste på hverandre og uttalte de vanlige, høflige og bymessige ordene som de hadde hilst hverandre med i uminnelige tider, og som var i omløp i byen som falske penger som likevel gjør det alminnelige samkvem mulig.

"Det er tre ting som ikke lar seg skjule", sa osmanene, "det er kjærlighet, hoste og fattigdom."

Når en regjering finner det påkrevd å slå opp plakater med løfter om fred og velstand, må man være på sin post; for da kan man vente seg det motsatte.

Aldri føler man kapijaens vidunderlige og usedvanlige skjønnhet så sterkt som i skumringstimen etter en slik sommerdag. Man sitter der som i en fortryllet huske - snart nede ved jorda, snart ute over vannet, snart oppunder himmelen, og hele tiden likevel fast forbundet med byen og de hvite små husene på bredden med hagene og plommetrærne omkring. Mange av disse beskjedne borgerne, som ikke eier stort annet enn dette huset og den vesle butikken ved markedsplassen, kjenner ved kaffen og tobakken i slike stunder hvor rik verden er, og hvor umåtelige Guds gaver. Alt dette formår et byggverk å gi menneskene i århundre etter århundre, når byggverket er vakkert og sterkt og riktig tenkt ut og bygd på rette sted akkurat slik det skal være.

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Europa
Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende land.
Målet er å lese bøker fra hele verden - Her er bøker fra Europa. Forslag mottas gjerne :)

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

Dette er en oversikt over nobelprisvinnere jeg har lest. Jeg har valgt ut ett verk fra hver forfatter (med unntak av Sigrid Undsets trilogi om Kristin Lavransdatter). Noen av disse forfatterne har jeg lest en eller få bøker av, andre mange.

Blant disse nobelprisvinnerne finnes flere av mine favorittforfattere, for eksempel Sigrid Undseth, García Marques, John Steinbeck og José Saramago.

Anbefalt historisk litteratur. For det meste faglitterære utgivelser.

Lista viser de siste bøkene i spalta «Klok på bok» i ukeavisa «Dag og tid». Ansvarlig «Medikus Libri» sier dette i utgaven for 26. januar: «For boklækjaren er livet enkelt, eg er her for å få folk til å lese bøker. Gode bøker. Gjerne bøker du ikkje ville lese, om det ikkje var for Klok på bok.»

• "Konsulene" av Ivo Andric
  • "Riket av denne verden" av Alejo Carpentier
  • "Allesjele" av Cees Nooteboom
  • "Havnene i Levanten" av Amin Maalouf
  • "Det franske testamente" av Andreï Makine
  • "Ansikter i vannet" av Janet Frame
  • "En liten jernbanestasjon i krig" av Bohumil Hrabal
  • "Den blinde ugla" av Sadegh Hedajat
  • "Trollmannen fra Lublin ; Sjosja ; Fiender - en kjærlighetshistorie" av Isaac Bashevis Singer
  • "Ifølge Pereira - et vitnesbyrd" av Antonio Tabucchi
  • "De blindes paradis" av Duong Thu Huong