Brødrene fra Iron House

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

Font 2012 Heftet

Brødrene Julian og Michael lærer seg raskt å slåss for å overleve på guttehjemmet Iron house. Da et brutalt drap ryster institusjonen, rømmer Michael til New York hvor han begynner å jobbe for en beryktet mafiaboss. Etter å ha jobbet for mafiaen i 20 år møter Michael Elena, og han begynner å drømme om et normalt familieliv. Dette oppfattes som et svik av mafiaens overhode, og Michael må nok en gang flykte.

Forlag Font

Genre Spenning

Omtalt sted USA

Noen ganger er livet en kamp for tilværelsen.

To brødre vokser opp i en bygning kalt for Iron House hvor hjemløse gutter bor sammen med en ledelse som ikke bryr seg så mye om dem. Der er det slåssing, erting og brutal hverdag av den verste sort. En dag kommer det en kvinne for å adoptere brødrene Michael og Julian, men ved en tilfeldighet blir disse brødrene skilt fra hverandre og de mister kontakten helt. Gjennom boka blir vi kjent med Michael som er hovedpersonen. Han lever et tøft liv på gata i New York hvor vold og mord blir en stor del av livet hans. Han blir tatt i mot av en slags mafiafamilie. En dag i voksen alder og etter å ha funnet den rette kvinnen i sitt liv, bestemmer han seg for å bryte ut av mafiamiljøet for å starte et rolig og normalt liv, men vil det gå fredfullt for seg?

Dette er min andre og definitivt ikke min siste bok av John Hart for denne mannen har fått en ny fan! Stephen King er fremdeles min favorittforfatter, men John Hart er inne på favorittlista mi over forfattere jeg gjerne vil lese mer av. Grunnen er at jeg elsker skrivestilen hans. Han er dyktig til å beskrive personene i bøkene sine, om hvordan de ser ut, hvordan og hva de tenker og relasjonene seg imellom. Han er ikke en av disse forfatterne som har det travelt med å fortelle historiene sine, men han lar oss bli godt kjent med personene, bakgrunnshistoriene deres og sier det som det er. Familiehistorie er noe som går igjen i bøkene hans og det syns jeg er interessant. Familier som holder ting skjult for hverandre av gode grunner.

Det er lett å bli dratt inn i bøkene til John Hart og jeg vil gjerne bruke litt tid med bøkene hans siden han skaper verdener som man ikke vil forlate med en gang. Jeg vil gjerne bli og smake på frykten hovedpersonene føler og danne meg et bilde av alle problemene deres. Derfor vil jeg ikke ha det travelt når jeg leser bøkene hans. Jeg vil heller ikke ha det travelt når jeg leser bøker ellers. Jeg vil gjerne nyte bøkene jeg leser så lenge jeg kan. Jeg vil få med meg mest mulig av det jeg leser og fordøye inntrykkene jeg får. Det er bare sånn jeg er.

Brødrene fra Iron House er en hardbarket spenningsroman som inneholder mye action, intriger og familiehemmeligheter. Her er det gode person og miljø - beskrivelser. Det er som å se en god, gammeldags spenningsfilm. Fans av Sopranos vil garantert like denne. Det eneste negative jeg har å si/skrive om boka er at forholdet mellom Michael og Elena er litt sukkersøtt til tider, ikke alltid helt troverdig, men bortsett fra det var Brødrene fra Iron House mørk og strålende lesing. I forordet skriver John Hart at han var på nippet til å legge i fra seg denne historien og bare gi opp. Det er jeg jammen meg glad for at han ikke gjorde!

Jeg vil også gjerne anbefale Ved elven av samme forfatter!

Hva kan jeg si. Mest sannsynlig den beste kriminalboken jeg noensinne har lest!

Aldri har et hardbarket kriminalmysterium med koblinger til både organisert kriminaltiet og massedrap vært så intens koblet til følelser og rørende hendelser. Det var flere ganger hvor jeg satt med tårer i øynene mens jeg leste.

Denne boka, i likhet med de andre bøkene til John Hart, har også flere uventede vendinger. Vendinger som kobler de løse småhistoriene sammen. Historier som hver for seg er en levende skildring, men som man ikke helt ser koblingene mellom. Men jevnt og trutt vever Hart disse historiene sammen til et følelsesmessig eksplosivt klimax.

Igjen ligger handlingen til det sørøstre Amerika og South Carolina. For de som har vært i områdene, så kjenner man seg veldig igjen. Både i menneskene, kulturen og naturen. Alt skildres på en så levende måte at det ble umulig å legge boka fra seg.

Boka har så mange uventede vendinger og småhistorier, at det kan vanskelig gjøres å si for mye om innhold uten å ødelegge boka for fremtidige lesere. Men historien om de to guttene fra et beintøft barnehjem er verdt å få med seg. Forskjellene på de to guttene da de var små og hvordan de utviklet seg som mennesker i to forskjellige miljøer er et massivt studie i barns og ikke minst voksnes psyke. Hva er arv, og hva er miljø, er spørsmål forfatteren stiller leseren. Får vi noe entydig svar? Det får være opp til hver enkelt leser.

Brødrene fra Iron House har ingen feil i annet enn at den fremstår som uforskammet perfekt. Hovedpersonenens indre og ytre liv skildres på en så vanvittig god måte, at du skulle ønske de var virkelige slik at man kunne oppsøke dem og fortelle dem hvor mye empati du følte da du leste deres tragiske livshistorie. Et must for alle som liker spenning!

Lydbok. Velskrevet og underholdende bok med bra plot. Jeg aner en smule samfunnskritikk, det synes jeg gjør bøker mer interessante. Kunne tenke meg å lese mer av John Hart. Anbefales.

Bøker jeg har lyst til å lese!

• "Mørkets testament" av John Hart
  • "Løgnenes konge" av John Hart