Brødre i blodet

av (forfatter) og Are Storstein (oppleser).

Cappelen Damm 2018 Lydfil

Utgivelsesår 2018

Format Lydfil

ISBN13 9788202624781

EAN 9788202624781

Serie Elling

Tildelt litteraturpris Bokhandlerprisen 1996

Den beste av de tre første bøkene synes jeg. I denne boka får Elling og Kjell Bjarne prøve seg alene i en kommunal leilighet, godt oppfulgt av Frank. Kjell Bjarne møter Reidun Nordsletten og Elling møter Alfonso Jørgensen og de fire drar på hytta til Alfonso etter at Kjell Bjarne har fiksa den gamle bilen til Alfonso. Noen år siden jeg sist så filmene nå, så et hyggelig gjensyn og artige øyeblikk å humre over....

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Alt går over. Eller mer presist: Alt går over i noe annet.

Hundre år før min tid malte Edvard Munch et bilde som heter «Aften på Karl Johan». Jeg kan huske det var avbildet i en eller annen lærebok på ungdomsskolen. Og at det gjorde et voldsomt inntrykk på meg allerede da. Maleriet viser en mengde mennesker som strømmer oppover Karl Johan i retning Slottet. De er bleke, nærmest litt grønnlige i ansiktene, og øynene er store og tomme. Det er som om de nylig har stått opp fra graven. Og ute i den tomme gaten, på vei i motsatt retning av alle de andre, ser vi en mørkkledd skikkelse. Som med så mange av de andre maleriene av Munch, får jeg en ensomhetsfølelse når jeg ser på det, det gjør nesten vondt i magen. Jeg tror det må ha vært mitt første møte med Munchs verden, og nettopp derfor virket synet kanskje ekstra rystende på meg. Inntil da hadde jeg trodd at malerier var noe man hengte på veggen for å pynte litt opp. At de kunne gjøre noe med en, var helt ukjent for meg. Men på en underlig måte kjente jeg meg igjen i dette bildet. Jeg visste at det var jeg som var på vei ned gaten, bort fra de andre, bort fra hovedstrømmen.

skriv bildebeskrivelse her

Men, tenkte jeg - livet må gå videre. Vi kommer ensomme inn i det, og vi går ensomme ut av det. Og enkelte av oss må gå ensomme gjennom det også.

Jeg likte henne. Hun hadde ikke funnet opp verken kruttet eller noe annet, men hun lot sannelig ikke som det heller. Her var det enkle forhold, og god plass mellom de lyse innfallene.

Når var det du skifta underbukse sist Elling?
Hvabehager? Når jeg sist skifta underbukse? Hva i himmelens navn har det med saken å gjøre?
Par dager siden, kanskje?
Jeg skiftet i dag morges! sa jeg hissig. Og det gjør jeg alltid!
Få låne`n da
... Kjell Bjarnes underbukse var gått så langt over datoen at vi ble enige om at den bare måtte graves ned i sanden

Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".

Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend.
Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Tror det kunne blitt noen interessante turer, forhåpentligvis med mange artige opplevelser :)

• "Elsk meg i morgen" av Ingvar Ambjørnsen
  • "Fugledansen" av Ingvar Ambjørnsen