Brødre i blodet

i krig for Norge

Kagge 2011 Innbundet

Forfatteren er offiser i militæret og har vært i Afghanistan i flere perioder. I denne boken forteller han om hvordan det er å utkjempe krig på den andre siden av jorda. Han forteller blant annet om skarpe trefninger, angrep og tap av kamerater, vennskap mellom soldatene og møter med sivile afghanere.

Trodde du ikke Norge var i krig? Tro om igjen
Brødre i blodet er en nærgående skildring av hvordan norske krigere sendes av den norske stat for å kjempe mot Taliban.

Hvem kjemper de for? Hvorfor kjemper de?

Boka er en fortelling fra bakken i Afghanistan og viser krigen mot terror fra soldatens perspektiv.

Forlag Kagge

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted Afghanistan

En sterk fortelling om norske styrkers innsats i Afghanistan, sett fra soldatens synsvinkel. Forfatter Emil Johansen formidler på en nøktern måte både trivielle og dramatiske opplevelser fra dagliglivet som yrkessoldat. Anbefales!

Jeg kjente tårene trille nedover kinnene mine.Det brydde meg ikke.Skal jeg tillate meg selv å vise glede,må jeg også klare å tillate meg selv å vise sorg.

Like før jeg nådde fram til kisten så jeg Jokke ligge der med åpne øyne og noe som kan ligne et smil om munnen.De fryktelige skadene man vanligvis blir påført av så kraftige eksplosjoner,hadde skånet Jokkes ansikt.Kun små kutt kunne avsløre at noe forferdelig hadde skjedd ham.Jeg tenkte på den glade gutten som alltid ga full innsats for oss andre.Nå klarte jeg ikke lenger å holde meg.Jeg gråt.det samme gjorde resten av gutta.Jeg,Nico,Greger,Hans Morten,Birri,Ribe,Nebby,Kimma og resten av troppen sto nå i en stor klynge og holdt rundt hverandre og gråt høylytt.Alle følelsene vi hadde måttet undertrykke og skjule den siste tiden,kom ut i en flom.Nå var vi ikke den hardbarkede,uslåelige og udødelige troppen lenger,men en søskenflokk av brødre i dyp sorg.

(...) Det var på langt nær den hardeste stridskontakten vi opplevde sammenlignet med de som kom senere, men det var den første. Nå satt jeg to år senere på en høyde ikke langt unna, sammen med mange av dem som var med den gang, og jeg hadde nettopp mistet en bror.

Leste og uleste bøker i bokhylla

..... ja. Måtte gudane vite kvar pengane kom frå.

• "Trond Bolle - alles helt - min mann" av Jon Gangdal
  • "En tøff dag - en innsideberetningen fra Navy SEAL-operasjonen som drepte Osama bin Laden" av Mark Owen
  • "Elitesoldat - i krig på fremmed jord" av Thomas Rathsack
  • "Krigshelten - historien om marinejegeren og etterretningsagenten Trond Bolle" av Rolf J. Widerøe
  • "Terrorjegerne - thriller" av Tom Bakkeli
  • "Med mandat til å drepe - norske skarpskyttere i Afghanistan forteller"
  • "Fredsmekleren - spenningsroman" av Ørjan N. Karlsson
  • "Da terroren rammet Norge - 189 minutter som rystet verden" av Kjetil Stormark
  • "Angrepet på Norge 1940 - 10. april 1940" av Alf R. Jacobsen
  • "Kollaps - hvordan samfunn går under eller overlever" av Jared Diamond