Brisingr

av (forfatter), Morten Hansen (oversetter) og Kyrre Haugen Bakke (oppleser).

Cappelen Damm 2019 Lydfil

Utgivelsesår 2019

Format Lydfil

ISBN13 9788202643768

EAN 9788202643768

Serie Arven (3)

Genre Fantasy

Fantastisk bok. Mye krigshandlinger og således en smule mer depressiv enn de to forgående bøkene.

3 bok og Eragon :) Terningkast 5 :)

Brisinger
Forfatter: Christopher Paolini
Forlag: Gyldendal
Utgivelsesår: 2009
Bok nr i serien: tre av fire
Christopher Paolini kommer fra et fattig strøk i New York, og brukte skriving som hobby i fritiden. Da han første bok ble lansert ”Eragon” ble han tildelt en kontrakt til en trilogi, men historien ble for lang og det ble til fire bøker. De fire bøkene heter Eragon, Den Eldste, Brisinger og Arven. Eragon er den enste boken som er filmatisert.
Boken handler om Eragon som får en drage, de onde hersker i verden og han tilknytter seg opprørene som kaller seg Varden. Varden består av Dverger, Alver og mennesker. Når Eragon kommer til Varden begynner de å se ett håp om at de kan bekjempe det onde. Eragon drar til Alvene og lærer seg om magi og fly sin drage kalt Safira. Deretter drar de til slagmarken for å bekjempe den onde herskerens høyre hånd og Eragons halvbror Murtagh. Boken stopper akkurat i slaget mellom Eragon og Murtagh. Andre viktige personer i boka er Roran(Eragons fetter), Arya(en alv som Eragon forelsker seg i), Galbatorix(Den onde kongen), Murtagh(Eragons halvbror og kongens høyre hånd), Safira(Dragen til Eragon) og Nasuada(Vardens leder). Alt utspiller seg i det mektige fjellriket kalt Alegsia.
Boken handler om Dobbeltspill, Krig og Kjærlighet. Tittelen på boka har veldig mye å si etter hvert i boka. Brisinger betyr egentlig La det bli flammer eller Ild. En av grunnene til at det er så viktig er at Eragons nye sverd er kalt Brisinger.
Boken var døds bra. Kunne ikke vente på neste bok så det var en perfekt clifhanger. Forfatteren er veldig flink til å beskrive de viktige tingene som f. eks personene eller spesielle øyeblikk. Kan være vanskelig for noen å starte og lese siden alle bøkene har over 500 sider. Dette hører kanskje til med beskrivingen. Jeg synes boken passer for alle, men hvis du liker action og saint fiction er dette garantert boken for deg. Denne boken er ganske lik som Ringenes Herre, bare bedre. Jeg gir boken terningkast 6 av 6.

Mvh Daniel Nyvoll.....

Ps. Tar gjerne imot tilbakemeldinger.

Lev i øykeblikket, husk fortiden, og frykt ikke fremtiden, for den eksisterer ikke og kommer aldri til å gjøre det. Øyeblikket er det eneste vi har.

Jeg kan ikke late som jeg ser på dette med blide øyne, men hensikten med livet er ikke å gjøre det vi vil, men å gjøre det som må gjøres. Det er hva skjebnen krever av oss.

"Det er allitd sånn. Sinnets monstre er mye verre enn virkeligheten. Frykt, tvil og hat har satt flere mennesker ut av spill en villdyrene noen gang har gjort."
"Kjærlighet også," påpekte han.
"Kjærlighet også," vedgikk hun.

"Det samme gjelder deg," sa Roran, "hvis du noen gang er i vanskeligheter, kan du bare sende bud etter oss, så kommer vi fykende for å hjelpe til."
Eragon nikket og takket for tilbudet, og avsto fra å nevne at de problemene han sannsynligvis kom til å møte, ikke var av en slik karakter at noen av dem kunne hjelpe ham.

"You would be amazed how many magicians have died after being bitten by mad rabbits. It's far more common than you might think."

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Må jo holde styr på hva jeg kommer til å lese dette året også;) Denne gangen har jeg prøvd å skrive litt om hver av bøkene, slik at listen blir litt mer utfyllende. Planen er å komme seg gjennom en bok i uka, altså minst 52 i løpet av året, så får vi se hvor bra/dårlig det prosjektet går;)

Totalt 58 bøker, dog en del lettleste barnebøker. Jeg er fornøyd med å ha kommet meg gjennom prosjektet, det var ikke verre enn at det gikk, til tross for at det nesten ikke ble noe lesing i høst i det hele tatt! Det er ikke alle bøkene jeg har skrevet noe om, men det kommer kanskje etter hvert;)

Bøker jeg leste i 2009 i tilfeldig rekkefølge

Sidan eg er ein av dei heldige som har lang sommarferie (eller berre mykje oppspart avspasering...) så er sommaren lesetid for meg. Dette er nokre av bøkene eg har lyst å lese i sommar, enten fordi eg ser på dei som fin sommerlektyre eller fordi sommaren kan vere ein passande anledning tilå få lest bøker eg ikkje får lest ellers.

Mål: 75

• "Arven, eller Sjelenes hvelv" av Christopher Paolini