Bringsværds beste

Gyldendal 2007 Heftet

Pinocchio-papirene: Folkloristen Jonas Rafn er i Ungarn på leting etter sin forsvunne venn og kollega Varga. Vargas siste manuskript, en broket samling tekster som går under navnet Pinocchio-papirene, synes å være knyttet til forsvinningen. Rafn bistår major Szluka fra kriminalpolitiet i saken, men blir etter hvert involvert selv. Minotaurus: Boken er basert på myten om Minotaurus, halvt menneske og halvt okse, som holdes fanget i en labyrint på Kreta. I denne romanen får Minotaurus selv en av fortellerstemmene. Gobi : Barndommens måne: Året er 1212. I Europa samles en hær av barn som sendes på korstog for å gjenerobre det tapte Jerusalem. Dette er den første boken i serien om Gobi. Det eventyrlige: Et essay om realistisk versus fantastisk litteratur, om eventyr og lignelser og om fantasi og kreativitet i språk og fortelling.

Ut over 1970-tallet markerte Tor Åge Bringsværds seg med en nyskapende, fabulerende prosa. Bringsværd leker seg ofte med sjangre og språk, og dette slår ut i full blomst i Pinocchio-papirene (1978). Forfatterens fabuleringskraft og vilje til å ta opp samfunnsrelaterte spørsmål står også sentralt i den flotte Det eventyrlige fra 1991. Religion, eventyr og myter er en annen rød tråd i Bringsværds forfatterskap. I den vesle, nydelige romanen Minotauros (1980) er ordet gitt til uhyret kjent fra gresk mytologi, mens de fem bøkene i Gobi-serien omhandler korstogene og Djengis Khans ekspansjon på 1200-tallet. Første bind, Gobi. Barndommens måne, ble tildelt Kritikerprisen i 1985.Bringsværds beste inneholder dessuten ekstratekster i det korte formatet; noveller, ytringer og en barnebok (!). Tor Åge Bringsværd er født i Skien i 1939. Han har fått mange priser for sin omfattende produksjon både som forfatter og dramatiker, og han har vært nominert til Nordisk Råds litteraturpris to ganger. Bøkene hans er oversatt til 23 språk, og teaterstykkene er oppført i 11 land.

Utgivelsesår 2007

• "Tvilstilfeller" av Jon Bing
  • "Pustehull - 1. råk" av Tor Åge Bringsværd
  • "Samtaler med svart hund" av Tor Åge Bringsværd
  • "Bazar" av Tor Åge Bringsværd
  • "Jesus elsker ikke griser - kulturkritiske samtaler med Nasse Nøff" av Tor Åge Bringsværd
  • "Jørgen Moes vei nr. 13" av Tor Åge Bringsværd
  • "Karavane" av Tor Åge Bringsværd