Bring up the bodies

sequel to wolf hall

2013 Heftet

Dette er den andre frittstående boka i Ulvetid-trilogien.

Winner of the Man Booker Prize 2012 With this historic win for BRING UP THE BODIES, Hilary Mantel becomes the first British author and the first woman to be awarded two Man Booker Prizes, as well as being the first to win with two consecutive novels. Continuing what began in the Man Booker Prize-winning WOLF HALL, we return to the court of Henry VIII, to witness the irresistible rise of Thomas Cromwell as he contrives the destruction of Anne Boleyn. By 1535 Cromwell is Chief Minister to Henry, his fortunes having risen with those of Anne Boleyn. But the split from the Catholic Church has left England dangerously isolated, and Anne has failed to give the king an heir. Cromwell watches as Henry falls for plain Jane Seymour. Negotiating the politics of the court, Cromwell must find a solution that will satisfy Henry, safeguard the nation and secure his own career. But neither minister nor king will emerge unscathed from the bloody theatre of Anne's final days. An astounding literary accomplishment, BRING UP THE BODIES is the story of this most terrifying moment of history, by one of our greatest living novelists.

Utgivelsesår 2013

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1500-tallet

Omtalt sted England

Omtalt person Anne Boleyn Henrik VIII Thomas Cromwell

Tildelt litteraturpris Booker-prisen 2012

Dette var det jeg vil kalle en nifs leseropplevelse, tenk å ta så lett på valgene om andre folk skal leve eller ikke. Denne vil komme tilbake til meg som et mareritt en gang. Boka, som er lest på norsk, er et godt utgangspunkt for refleksjoner om hvordan man selv ville handlet i en situasjon der man stort sett får det som man vil, enten man er konge eller kongens beste hjelper. Godt skrevet og tenkt om en for meg mytisk person som Cromwell, som min bror kalte Englands første "statsminister", og Henrik 8. Klokt om hvordan makt former oss som mennesker. Heldigvis også en lærepenge om at det er lurt å samle venner fremfor posisjoner. Håper på mer om Cromwell, han er fascinerende og menneskelig sett gjennom Hilary Mantels, skal jeg si mesterverk, eller . . . ja, et mesterverk.

Falkejakt. Just ferdig lest, for andre gang! Denne fantastiske trilogien om Thomas Cromwell av forfatterinnen, Hillary Mantel, Ulvetid, Falkejakt og den siste, Speilet og lyset…

-de to første leste jeg år tilbake. Såpass lenge siden at jeg nå, i våres og i sommer, leste de to første bøkene i trilogien om igjen. Sånn at grunnlaget er solid på plass før jeg, litt senere i høst, gir meg i kast med den tredje og siste boka i trilogien, Speilet og lyset.

DEN har jeg nemlig IKKE lest, og jeg gleder meg som en unge! Dette er nemlig helt genial dokumentar-litteratur. Eller dokumentar-romaner/ roman. Vel, Ulvetid, superb! Falkejakt, ditto. Og sistemann? Kritikerne hyller også den.

Vi befinner oss i en spektakulær del av britisk historie; det er 1535-1536, Henrik den 8. har brutt med pavekirken i Roma og er gift med sin andre hustru Anne Boleyn. Men det er Thomas Cromwell som er hovedpersonen i bøkene. Mantels trilogi følger Cromwells formidable klassereise fra mishandlet sønn av en smed til kong Henrik den 8. nærmeste rådgiver. Via denne bakveien får vi et unikt innblikk i 1500-tallets politikk og samfunn, intriger og maktspill ved hoffet, og et liv der feilsteg kan føre til døden.

Mantel skriver at dette er et forslag til hva som kan ha skjedd mer enn en historisk korrekt fremstilling av hendelsene. Likevel er det ingen tvil om at forfatteren har det historiske på plass. Vi får gode inntrykk av klær, interiører, mat, steder, skikker, tale- og tenkemåter. Mantel synes å være veldig fascinert av sin hovedperson, som innimellom virker mistenkelig progressiv i sine tanker om samfunnets organisering. Jeg vet ikke hvor godt belegg hun har for at Cromwell hadde disse tankene, men de gjør ham til en god inngang inn i 1500-tallet for en nåtidig leser. Det er veldig mange personer å holde styr på for leseren her, men stort sett går det bra og husker man ikke helt så får man med seg handlingen allikevel fordi fokus hele tiden er på Cromwell.

Språket er nøkternt, og det er samtaler og dialoger som driver det meste av boka. Og nettopp disse samtalene er så geniale; skarpe, kloke, intelligente, vittige og interessante. Dialogene mellom Cromwell og personene rundt ham gjør egentlig hele boka, og viser på mesterlig vis hovedpersonens geniale måte å tenke og manøvrere i tidvis fiendtlige omgivelser.

Jeg hadde lest Mantels Hinsides svart fra 2007 og syntes den var meget god. Men da hun kom med Ulvetid tenkte jeg at den kan ikke jeg lese, for jeg kan ikke nok om denne historiske perioden. Så prøvde jeg allikevel og ble helt revet med. Falkejakt var derfor en bok jeg så fram mot med skrekkblandet fryd (dere vet den tenk-om-den-er-dårlig-frykten man får før nr. 2-boka). Heldigvis var Falkejakt like fantastisk, og en hel romjulskveld og -natt ble jeg fullstendig transportert til 1500-tallets England. En av de to beste romanene jeg leste i 2012!

Falkejakt på norsk, vet ikke hvorfor den ikke finnes her. Enda bedre enn Ulvetid - fantastisk god og ikke så tung å lese.

Bok nummer 2 fra Henrik 8. tid med Thomas Cromwell i hovedrollen. Etter mye strev for å få dronning Katarina fjernet til fordel for Anne Boleyn, får Cromwell nå i oppgave å fjerne Anne. Det henvises til utroskap og incest for å få henne dømt, så Henrik kan gifte seg med Jane Seymour.

Denne er like bra som første bok, (Ulvetid), og jeg kan nesten ikke vente på den avsluttende boken!

Du kan godt være munter omkring kongen, du kan slå av en spøk med ham. Men som Thomas More pleide å si; Det er som å leke med en temmet løve. Du kan ruske den i manen og dra den i ørene, men hele tiden går du og tenker; for noen klør.

Han grubler daglig over mysteriet med landsmennene sine. Jo han har sett mordere, men han har også sett en sulten soldat gi bort et helt brød til en kvinne, en som ikke betydde noe for ham, og bare trekke på skuldrene og gå videre etterpå. Det er best om folk ikke blir utsatt for mange prøvelser, de bør ikke bli tvunget til desperate handlinger. Gi dem heller fremgang; av overflod kommer gavmildhet. Mette mager gir milde manerer. Nagende sult skaper bare uhyrer.

Hvordan arter grensen mellom sannheter og løgner seg egentlig? Den er gjennomtrengelig og utvisket fordi den er gjengrodd med rykter, snakk. misforståelser og forvrengte fortellinger. Sannheten kan sprenge porter, sannheten kan gå gatelangs og ule, men dersom sannheten ikke er tiltalende, attraktiv og lett og like, er den dømt til å stå utenfor bakdøren og klynke.

Bare et blikk på henne, Seymors lille pike, så vet man at ingen noensinne har lettet på hennes skjørter.

Men man må være varsom med hva man ler av. Master Sexton, kongens narr, har hånet Anne og kalt henne slibrig. Han trodde det sto ham fritt å si slikt, men Henrik trampet tvers over salen og lappet til ham, smelte hodet hans i panelet og forviste ham fra hoffet. Det sies at Nicholas Carew ga mannen et fristed av medlidenhet.

Anthony er opprørt over det som skjedde med Sexton. En narr liker ikke å høre om en annen narrs ulykke; spesielt ikke, sier Anthony, når hans eneste feiltrinn var å være forutseende. Å, sier han, du har lyttet til sladder på kjøkkenet. Men narrer svarer: «Henrik sparket ut sannheten, og master Sexton med den. Men nå for tiden har sannheten det med å krype under låste dører og sige ned pipene. En vakker dag kommer kongen til å gi etter og invitere den til å komme inn og varme seg ved peisen.

Bookerprisen (engelsk navn: «Booker Prize for Fiction» og «Man Booker Prize») blir årlig utdelt til den beste romanen skrevet på engelsk og utgitt i Storbritannia (tidligere begrenset til innbyggere i Samveldet, Irland og Zimbabwe). Prisen ble innstiftet av bokhandlerkjeden Booker plc i 1968. For å bevare prisens eksklusivitet velger man ut jurymedlemmer blant kritikere, forfattere og akademikere. Siden 2002 har prisen også blitt omtalt som «Man Booker Prize» for å reflektere at prisen blir sponset av et investeringsselskap, Man Group plc.

Mål for 2013: fullføre 50 av disse bøkene.

Liker du også George R. R. Martins A Song of Ice and Fire? Har du også abstinenser? Her er noen bøker som kanskje kan hjelpe.

Her er bøkene jeg har lest hittil i 2013

• "Speilet og lyset" av Hilary Mantel
  • "Marias testamente" av Colm Tóibín
  • "Ulvetid" av Hilary Mantel
  • "Krig og terpentin" av Stefan Hertmans
  • "Jeg bekjenner" av Jaume Cabré
  • "Med blodig forsett - dokumenter vedrørende tilfellet Roderick Macrae" av Graeme Macrae Burnet
  • "Martyr" av Rory Clements
  • "Mannen fra middelalderen - historikeren og morderen Tormod Torfæus" av Bergsveinn Birgisson
  • "Usynlig mann" av Ralph Ellison
  • "Magdalenafjorden - roman" av Kjartan Fløgstad