Brida

av (forfatter) og Margaret Jull Costa (oversetter).

Harper 2009 Heftet

Boken handler om den irske jenta Brida og hennes søken etter visdom. På sin reise møter hun vise mennesker som ser en medfødt gave i Brida, men de røper ikke for henne hva denne gaven er. Brida må selv finne veien til sine indre kvaliteter. Samtidig sliter hun med å finne en balanse mellom forholdene sine og ønsket om å transformere seg selv.

Forlag Harper

Utgivelsesår 2009

Omtalt sted Irland

Jeg blir raskt introdusert for Brida, og kjent med nysgjerrigheten som bor i henne. Det at hun er så undersøkende vekker leselysten i meg, noe som fører til at jeg utvikler et slags forhold til Coelho's karakter. Jeg har riktignok ikke opplevd mye av det samme som Brida, men jeg vet hvordan det er å stå på stedet hvil, og hvor dominerende frykten kan være i hverdagen ens. Selv om hun er nysgjerrig møter hun motgang nå og da, men fordelen med henne er at hun ikke gir opp, og det faktum at hun er veldig målrettet av seg. Det er spennende å lese om selvutvikling, det åndelige, mot og mystikk. Mellom all søken og mystikk tar Coelho opp viktigheten av menneskelige relasjoner og kjærlighet. Boka inneholder solide karakterer, refleksjoner, tanker og mer til. Det er tydelig at forfatteren har lagt ned mye arbeid i Brida, og at han ønsker å formidle hvor viktig det er å være åpen for endring, i motsetning til kun å holde seg til kjente omgivelser. Det eneste negative jeg har å si, er at jeg skulle ønske at slutten hadde vært en annen. Etter min oppfatning fikk Brida en så spesiell kjemi med trollmannen, og derfor ble jeg skuffet over at hun valgte kjæresten foran "veilederen" hennes.

Hvert menneske kan velge mellom to holdninger til livet: å bygge eller å plante. De som bygger, kan holde på i årevis, men en dag står byggverket ferdig, og da er de stengt inne mellom sine egne vegger. Livet har ingen mening lenger når det er slutt på byggingen. De som planter er utsatt for vær og vind og skiftende årstider, og kan sjelden ta seg en hvil. Men i motsetning til et byggverk slutter hagen aldri å vokse. Og fordi den stadig krever gartnerens oppmerksomhet, gjør den livet hans til et spennende eventyr.

Mirakler skjer kun for dem som tror på mirakler

Det finnes øyeblikk i livet da det eneste mulige valget er å miste kontrollen.

Ingen vet hva som kan skje i neste øyeblikk, og likevel fortsetter folk å gå videre. Fordi de har tillit, fordi de har tro.

Nothing in the world is ever completely wrong. Even a stopped clock is right twice a day.

Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".

Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend.
Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Som Jakob Sæthre oppfordret til; her er min ti på topp liste.

Dette er en liste over bøker som er blitt lest i år 2011.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Det femte fjell" av Paulo Coelho
  • "Seierherren står alene" av Paulo Coelho