Brick Lane

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Aschehoug 2007 Heftet

18 år gamle Nazneen reiser fra Bangladesh til London for å inngå arrangert ekteskap med den mye eldre Chanu. Hun kan lite engelsk, og fører en stille og rolig tilværelse i en leilighet i innvandrergaten Brick lane. Den eneste kontakten hun har med fortiden er via brev med søsteren Hasina. Hasina er utstøtt fra familien etter å ha giftet seg mot familiens vilje. Nazneen tar seg av husarbeid, steller med mannen og føder barn. Men gradvis begynner hun å stille spørsmål ved tilværelsen, og møtet med den unge, radikale Karim fører henne ut på dypt vann. Tiden er inne for å ta egne beslutninger, men det hun velger kommer som en overraskelse for både henne og hennes nærmeste.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203209918

EAN 9788203209918

Serie Aschehoug pocket

Omtalt sted London

Jeg hadde ikke de helt store forventningene til denne boka etter å ha lest "Blått som Alentejo" av samme forfatter. Stor var derfor min overraskelse da jeg ble revet med fra første side.

Nazneen reiser fra landsbygda i Bangladesh til London for å inngå et arrangert ekteskap med den mye eldre mannen Chanu. Hun kan ikke et ord engelsk og er helt prisgitt mannen sin. Det er ikke en dårlig mann faren hennes har valgt for henne, men kjærligheten mangler.

Nazneen savner liv mellom veggene i leiligheten i Brick Lane, men blir i stedet gående i årevis og høre på mannens enetaler om både det ene og det andre. Mannen hennes er opptatt av å få forfremmelse på jobben, men uansett hvor mange eksamener han tar på folkeuniversitetet, skjer det ingenting. Han takler den engelske hverdagsrasismen dårlig, og blir gradvis mer bitter og til slutt en temmelig patetisk mann.

Mens årene går og Nazneen blir mor, utvikler hun seg til å bli en sterk og selvstendig kvinne som er fullt ut i stand til å ta vare på seg selv. En dag møter hun den yngre og radikale Karim, og dette møtet blir skjebnesvangert.

Vi får også innblikk i brevvekslingen mellom Nazneen og hennes søster Hasina, som er utstøtt fra familien fordi hun valgte å gifte seg med en mann mot familiens vilje.

Det som bergtok meg i denne boka var det sterke og levende portrettet som blir tegnet av Nazneen. Boka er dessuten meget velskrevet, og Laila Goody leste den helt nydelig.

Nazneen er 18 år da hun kommer fra Bangladesh til London. Hun skal inngå et arrangert ekteskap med den 40-årige Chanu.
Nazneen kan bare et par engelske gloser, og hun omgås bare bengalere. Hverdagene går med til å lage mat og vaske hus.
Mens hun går gravid begynner Nazneen å stille seg selv spørsmål om livet hun lever. Så møter hun karismatiske og radikale Karim, og hun må til slutt ta egne beslutninger.

Interessant om det bengalske miljøet i London.

Kjell Risvik er ein av dei verkeleg store oversetterane vi har i Noreg, han har oversett ifrå spansk, portugisisk, katalansk, italiensk, fransk, tysk, engelsk og hebraisk, samt 6 andre språk. Her er lagt til nokon av dei han har oversatt for å vise hans repetoir. Det må nemnast at hans sambuar Kari Risvik også har bidratt ein del.

Verden brenner, og vi kan alle bli bedre, aktive anti-rasister. Å lese skjønnlitteratur som gir et innblikk i hvordan det er å oppleve rasisme kan være et steg på veien. Mitt lille bidrag er et knippe bøker jeg har lest som omhandler rasisme, minoritetsopplevelsen og utenforskap. Alle bøkene er gode, men Sula, Disgrace og Unaccustomed Earth var utrolig gode! Videre planlegger jeg å lese flere svarte forfattere, bl.a Toni Morrison og Zora Neale Hurston. Andre forfattere jeg har lyst til å lese er Bernadine Evaristo, Ta-Nehisi Coates, Audre Lorde og Maya Angelou.

(Nesten) alle bøkene som Rory Gilmore i serien "Gilmore Girls" leste eller nevnte gjennom hele serien!

Her er skjønnlitterære bøker frå 2011, litt hulter til bulter pga.teknisk feil. Det var eit godt leseår.

• "Om skjønnhet" av Zadie Smith
  • "Hva skjedde med Esme Lennox?" av Maggie O'Farrell