Brev fra en vantro

Norske bøker 2010 Heftet

I denne boken retter forfatteren et kritisk søkelys mot kristendommen og dens fundament. Han tar blant annet for seg hvordan mytene kan ha oppstått.

Kristendommens gudsbegrep har sitt utspring i et folk som levde for tusenvis av år siden, uten forutsetninger for å forstå de kreftene det så virke omkring seg. Det har utviklet seg videre gjennom tidene, først og fremst i kraft av fortellingene om en mann som ettertiden - og kanskje han selv - trodde var Guds sønn. Mytologien som er bygd opp omkring forestillingene om Faderen og Sønnen, lever videre, på tross av at det blir stadig vanskeligere å forene den med etablert kunnskap om naturen og mennesket. Begrepene omdefineres, omtolkes eller forkastes i stadig økende tempo. Forfatteren retter et kritisk søkelys mot religionen og dens fundament. Han prøver å illustrere hvordan mytene kunne ha oppstått uten "guddommelig medvirkning", og viser hvordan sentrale dogmer og begreper kan underkastes en kritisk vurdering av en ikke-teolog, basert på allmenn kunnskap og kritisk sans.

Forlag Norske bøker

Leste 'Brev fra en vantro' i mars 2011, mens jeg var på Filippinene, et område i verden som er fullt av mange religiøse bevegelser og motsetninger, og der svært mange mennesker tradisjonelt er svært overtroiske.
Vil anta at den er minst like aktuell i dag, da verden fremdeles er full av mange forskjellige religiøse motsetninger.
Jeg vil anbefale denne boka på det varmeste til både unge og eldre som vil filosofere over tro, overtro og vandrehistorier, og som gjerne stiller kritiske spørsmål til alle påståtte "sannheter", og som setter en del spørsmålstegn ved alle våre trosretninger. Særlig vil jeg anbefale boka til yngre mennesker, som ennå "ikke har funnet seg selv", som kanskje vakler mellom tro/ikketro, og som tviler på den troen de har vokst opp med.
Jeg syns boka er meget godt skrevet. Den er både lettlest og interessant.
Det er mange personlige refleksjoner forfatteren kommer med, og det er mange gode refleksjoner også. Det aller meste av det teksten i boka stiller spørsmålstegn ved og de konklusjonene forfatteren kommer med når det gjelder religioner og dogmatiske uttalelser og læresetninger, samstemmer så godt med mine egne refleksjoner når det gjelder disse temaene.
Jeg er av den oppfatning at denne boka med fordel burde kunne brukes i skolesammenheng, som et tankevekkende stoff til diskusjoner og drøfting i f.eks. livssynsundervisninga eller samfunnsfag.

Hvis folk virkelig begynner å tenke selv, er det ikke godt å vite hva det kan føre med seg.

For en ateist er kristendommens og islams forestillinger overtro på linje med det å tro på huldre og nisser.

Det som vi av en eller annen grunn ønsker å tro, blir svært ofte det vi tror.

Vi bør alle ha et bevisst og kritisk forhold til religion i sin alminnelighet, og den evangelisk-lutherske i særdeleshet, siden det er trykket av den vi lever under.

Evolusjonen skiller ikke mellom godt og ondt, men mellom overlevelse og død.

Faglitteraturen som eg les i 2010