Brev fra en skeptiker

av (forfatter), Edward K. Boyd (forfatter), Håvald Slåtten (oversetter) og Ella Gyri Groven (oppleser).

Kabb 2003 Kassett

Far og sønn debatterer via brev mange aktuelle motforestillinger i forhold til kristen tro, blant annet: Hvorfor er det så mye lidelse i verden? Går alle ikkekristne til helvete? Og hvordan kan man være hellig og syndig på samme tid?

Forlag Kabb

Utgivelsesår 2003

Format Kassett

Å være virkelig fri betyr å være moralsk ansvarlig

Så hvorfor blander ikke Gud seg inn hver gang noen er i ferd med å misbruke friheten og skade et annet menneske? Jeg tror at svaret ligger i selve frihetens natur. En frihet som skulle inndras hver gang den var i ferd med å bli misbrukt, ville ganske enkelt ikke være noe frihet. Se det på denne måten: Hvis jeg gir et av mine barn fem dollar, kan jeg, eller bør jeg da overvåke hvordan hun bruker den? Hvis jeg blandet meg inn hver gang hun etter min vurdering var i ferd med å bruke sine pengene uklokt, er det da hennes penger i det hele tatt?

Alle skapninger som Gud velger å dele kjærligheten med, må gå gjennom en <<prøveperiode>> - en periode hvor de velger å elske eller ikke elske. Derfor kunne de ikke bli <<skapt i himmelen>>. Men når de en gang har vært gjennom denne perioden med valg - det er avhengig av deres natur hvor lang tid de trenger - blir de til slutt befestet i valgene sine. Det er dette som menes med himmel og helvete. Det er slik <<forevigelsen>> av et menneskes karakter skjer.

• "Filisterne - myten om det palestinske folk" av Ramon Bennett
  • "Saken gjelder tro - en journalists nærkamp med tvilen" av Lee Strobel
  • "Snakk om tro - med hode og hjerte" av Nick Pollard
  • "Livet - skapelse eller tilfeldighet?" av Kjell J. Tveter
  • "Kristen med god grunn - om sannhet i en tid fylt av tvil" av Stefan Gustavsson
  • "Mine homofile venner - syv historier om å håndtere homofile følelser" av Espen Ottosen
  • "Mer lik Jesus - forandring du lengter etter" av Rick Warren
  • "Hvorfor skriver ikke Gud på himmelen? - litt om min tvil, mest om min tro" av Espen Ottosen
  • "Crazy love - overveldet av kjærlighetens Gud" av Francis Chan
  • "Kvinnens skjønnhet" av John Eldredge