Brent

Artemis forl. 2004 Heftet

Romanen spenner over tidsperioden 1946 til 1997, fra etterkrigstidens rå maktkamp, via tid med totalitært styre og kriger, til oppstandelsene i Albania etter pyramidespillenes sammenbrudd. Det handler om undertrykkelse, hverdagsliv, om ny frihet og kriminalitet, og handlingen rommer komplotter, overraskende og umulig kjærlighet og sterke familiebånd. Dette er forfatterens første roman.

Kjell Høibraaten, nordmannen som er.kjent og svært respektert i Albania, hvor han har bodd i 12 år, debuterer med Brent. Boken lanseres oktober 2004, rett før den presenteres på Bok i Sentrum.
Brent er en god gammeldags roman. 411 sider med alle ingredienser; kjærlighet, spenning, sorg, humor, familiekonflikter, psykologiske problemer og med politiske kommentarer og historiske fakta flettet inn.
Brent er en bok som kommer til å sette spor. Det er en bok man ikke kan stille seg likegyldig til, en bok som gir oss innsikt i et for mange hittil ukjent land og et folk som har en annen livserfaring enn det norske folk. Situasjonen er anderledes i Albania enn i Norge, men gjennom Brent vil du kanskje oppdage at det som kan virke så veldig fjernt ved første øyekast, kanskje er nærmere enn du kunne ha ant.
Brent er en roman, historien er oppdiktet. Men, historien til Albania -.og Balkan - er bakteppet, og den historien er like sann som den er brutal. Og, som med de fleste historier, er inspirasjonen hentet fra sanne historier, den tøffe sannhet er at det som fortelles i Brent kunne ha skjedd.
Men, Brent er ikke bare sorg, Brent er tro og håp, Brent er overlevelsestrang og livsmot, Brent er medmenneskelighet og kjærlighet. Brent er en stor roman.
Brent forteller historien til noen ganske ualminnelige vanlige mennesker. Det er også en familiehistorie som spenner fra krigens slutt i 1946 frem til borgerkrigens Albania i 1997.

Forlag Artemis forl.

Utgivelsesår 2004