Brent jord

1944-1945

heltene, ofrene, de skyldige

av (forfatter) og Niklas Gundersen (oppleser).

Gyldendal 2020 Lydfil

Sterkt, dramatisk og grensesprengende om krigens traumer i Nord-Troms og Finnmark.

Høsten 1944 beordret Adolf Hitler tvangsevakuering av Nord-Troms og Finnmark. Bygninger skulle brennes, infrastruktur raseres, buskap slaktes. 50 000 innbyggere ble tvangsevakuert. 25 000 motsatte seg ordren, ikke alle overlevde vinteren under kummerlige forhold.
Asbjørn Jaklin beskriver de personlige, politiske og militære sidene ved tvangsevakueringen. Her møter vi blant annet løytnant Alfred Henningsen, som førte en heroisk kamp mot den tyske overmakten, evakueringssjef Ragnar Hansen, som balanserte mellom nazistenes ordrer og humanitære hensyn, og barnehjemsbestyrer Ingertha Horsdal, som flyktet med 22 barn over fjellet.
Hva var bakgrunnen for at russerne trakk seg frivillig ut av Øst-Finnmark? Og hvordan kunne den ansvarlige tyske offiseren, generaloberst Lothar Rendulic, gå fri under rettsoppgjøret i Nürnberg? I Brent jord gir Asbjørn Jaklin svarene.

Utgivelsesår 2020

Format Lydfil

ISBN13 9788205547377

EAN 9788205547377

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Troms og Finnmark

Mange sterke historier. En fordel å være fra Finnmark angående stedsnavn, beskrivelsene og avstandene i fylket.

Her er min omtale av Brent Jord. En veldig spennende og interessant bok om krigshandlingene i Finnmark og Nord-Troms. Linken fører til min bokblogg.

Veldig gripende historier som kanskje ikke ofte nok tas fram i lyset. Anbefaler absolutt denne boken.

• "De kom til oss - tvangsevakueringen av Finnmark og Nord-Troms" av Inger Selven Watts
  • "Hjem til Stalin - skjebnen til 83000 russiske krigsfanger i Norge 1945" av Egil Ulateig
  • "Da freden brøt løs - de første månedene i frihet etter andre verdenskrig" av Trond Risto Nilssen
  • "Hagelin - Quislings høyre hånd" av Nina Drolsum Kroglund
  • "Redningsmenn - skandinaviske aksjoner for å redde fanger fra tyske konsentrasjonsleire i krigens siste år" av Bo Lidegaard
  • "Stalins datter - Svetlana Allilujevas dramatiske liv" av Rosemary Sullivan
  • "Vi kalte dem tyskertøser" av Terje Andreas Pedersen
  • "Mørke år - Norge og jødene på 1930-tallet" av Bjørn Westlie
  • "De døde for Norge - nordmenn som ga sitt liv i alliert krigstjeneste 1940-1945" av Eirik Veum
  • "Krigen fra himmelen - fallskjermangrepet mot Dombås april 1940" av Egil Ulateig
  • "Tysklandsbrigaden - til fiendeland for freden" av Geir Stian Ulstein
  • "Med krigen som skygge - barndom i etterkrigstidens Finnmark" av Roger Albrigtsen