Brennpunkt "Westküste"

Vigmostad Bjørke 2004 Innbundet

Høsten 1944 tvang situasjonen på kontinentet tyskerne til å forflytte store deler av sitt ubåtvåpen til basene i Norge. Samtidig ble det iverksatt evakuering av over 200 000 tyske soldater, ut av Sovjet, Finland og Finnmark og sørover gjennom Norge. Sammen med malmtrafikken førte dette til en økning av tysk skipstrafikk langs Vestlandet. Bergen og Vestlandet ble dermed et brennpunkt for de alliertes interesse og kampinnsats. Med litteraturliste.

Høsten 1944 tvang situasjonen på kontinentet tyskerne til å forflytte store deler av sitt ubåtvåpen til basene i Norge. Samtidig ble det iverksatt evakuering av over 200 000 tyske soldater, ut av Sovjet, Finland og Finnmark og sørover gjennom Norge. Sammen med malmtrafikken førte dette til en økning av tysk skipstrafikk langs Vestlandet. Bergen og Vestlandet ble dermed et brennpunkt for de alliertes interesse og kampinnsats. Ubåtbasen i Bergen brakte krigshandlingene tilbake til byen, men vi fikk også en relativt ukjent "slagmark i skjærgården". Admiral Otto von Schraders selvmord i kommandobunkeren i Nyhavn 19. juli 1945 avslutter denne krigsepoken. Boken er rikt illustrert med bilder fra de aktuelle krigsdagene, de fleste av dem ikke tidligere publisert. Området som dekkes, er i hovedsak Hordaland og Bergen, med avstikkere til skipsleden gjennom Sogn og Fjordane og deler av Rogaland. Halvor Sperbund er utdannet flytekniker fra Luftforsvaret og har tjenestegjort både på jagerfly og helikopter. Hans store hobby er krigshistorie. Han har skrevet en rekke artikler og kronikker og er medforfatter av boken Den svarte fredagen.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2004