Brennpunkt egroN

etterkrigstidens moralske dilemma

Falkenberg 2005 Innbundet

Dette er historien om Geth, et NS-barn som hele livet har betalt for foreldrenes synd. I boken blir det satt kritisk lys på landssvikoppgjøret og etterkrigstidens syn på krigens vinnere og tapere. Her forteller forfatteren om årsaker og sammenhenger som ellers har vært preget av kollektiv taushet, intrigespill og tyveri blant dem vi omtaler som "gode nordmenn" og svik fra statsmakten.

Dette er "nazistungens" historie, Geths historie. En fortelling om umenneskelig behandling; om årsaker og sammenhenger som i hele etterkrigstiden har vært tabubelagt. Samtidig avsløres intrigespillet fram til Rettsoppgjøret og "Folkedommen mot NS". Et politisk renkespill som belønnet opplysninger om statsmaktens eget svik med nye fengselsstraffer - for de som hadde manns mot og mening. Brennpunkt egroN - etterkrigstidens moralske dilemma er et veldokumentert og kraftig oppgjør med fortiden. Boken viser hvorfor Geth, 60 år etter landssvikdommen mot foreldrene, har all verdens rett til å kritisere norgeshistoriens største storvask. Fremdeles eksisterer hatet mot de uskyldige NS-barna. For mange av dem er tanken om å overkomme fortiden en utopisk drøm. Boken viser hvordan hatet begynte, hvorfor det fikk lov å utvikle seg og - ikke minst - hvordan myndighetene i hele etterkrigstiden har forfalsket historien. Med solid dokumentasjon gjennom viser forfatteren Roar Henriksen den egentlige årsaken til hvorfor Rettsoppgjøret var nødvendig og hvordan statsmakten har gjort lite, og ingenting, for å hindre tragediene i det som for tusenvis av barn ble opplevd som "den rå freden".

Forlag Falkenberg

Utgivelsesår 2005