Brenn deg ikke ut

av (forfatter) og Nina Vestlund (forfatter).

Cappelen 1987 Innbundet

Har du vanskelig for å si nei uten skyldfølelse? Ønsker du å ta på deg all verdens ansvar? Vil du være best i alt? Blåser du i signalene fra kroppen din? Føler du deg tom, stresset og utmattet? Tar du sjansen på å bli utbrent? Kjenn etter hvordan du har det, og ta det alvorlig, sier forfatterne i denne sterkt personlige boka om hvordan man skal unngå å brenne seg ut. Ved enkle metoder er det mye du kan gjøre for å forbedre tilværelsen. Men kanskje må du stoppe opp og tenke over hva du vil med livet ditt. Boken er skrevet ut fra egne erfaringer. Med litteraturliste.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1987

ISBN13 9788202109653

EAN 9788202109653

LÆR Å SI NEI

• Du bestemmer over deg selv.

• Du behøver ikke forklare hvorfor du sier nei.

• Du har rett til å forandre mening.

• Du har rett til å begå feil.

• Du har rett til å si «jeg vet ikke».

Gi deg selv en premie når du oppnår målene og delmålene før du kaster deg over neste oppgave. Føl at du er fornøyd, ta en pause, putt en femtilapp i reisesparegrisen eller gjør noe annet som gir deg belønning. Livet skal ikke være en eneste lang, grå strek. Det skal glitre på streken i alle regnbuens farger, det skal henge fargerike pakker på den, dekorasjoner og kulørte lykter.

Det eneste mennesket du kan forandre,
er deg selv.

UKJENT

"Når man er trett, orker man ikke å ta fatt på noe nytt. Da vil man bare ha det gamle"

sitat Erling Bronsberg Nilsson, 10 år, da han ikke ville prøve et nytt pålegg.

Bønner forandrer ikke virkeligheten. Nei, bønner forandrer mennesker, og mennesker forandrer virkeligheten.

KINESISK ORDSPRÅK

• "Livets øyeblikk" av Einar Øverenget
  • "Kunsten å leve inderlig - eksistensialisme for det moderne menneske" av Ted Harris
  • "Emosjonell intelligens - å tenke med hjertet" av Daniel Goleman
  • "Sint, sant, sunt" av Karsten Isachsen
  • "På seg selv kjenner man ingen andre - om kommunikasjon og teambygging" av Bente-Marie Ihlen
  • "Etikk" av Baruch de Spinoza
  • "Kritikk av den praktiske fornuft" av Immanuel Kant