Bra mat

hva forskningen forteller oss

av (forfatter) og Astrid Bjerkås (forfatter).

Humanist forlag 2018 Innbundet

Er supermat bedre enn hverdagsmat? Er E-stoffer farlige? Er naturlige stoffer bedre enn kunstige? Kan jeg detoxe farlige stoffer ut av kroppen? Er det trygt å spise sprøytet mat? Hvorfor bør hamburgeren være gjennomstekt? Har det noe å si om maten er svidd? Hva må jeg spise for å leve sunt? Mange gir råd om mat, men hvem bør du lytte til og hvem bør du overhøre? Forfatterne av denne boka slår et slag for vitenskapen og har fått noen av landets fremste forskere på mat og ernæring til å oppsummere hva forskningen sier at vi bør spise og hva vi bør være forsiktige med. Bra mat. Hva forskningen forteller oss er en bok som gjør det enkelt å velge. Når du vet hva som er sunt og trygt å spise, kan du bruke kreftene på å kose deg med bra mat i stedet for å engste deg. Det gjør nemlig forskerne.

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2018

Dessverre er "Bra mat" ingen "Bra bok". Boken sier innledningvis at forfatterne slår et slag for vitenskapen og at matrådene bør bygge på forskning, og videre sier de at de ikke mener en eller to forskningsresultater som er "googlet" fram, men matråd som bygger på all tilgjengelig forskning. Dessverre "failer" boken akkurat på dette punktet. Det referes ikke til en eneste forskningsartikkel eller metastudie, som jeg kan se, iløpet av boken. Det eneste forfatterne gjør er å intervjue et ekspertpanel fra helsedirektoratet og FHI, og tar det som en selvfølge at disse som enkeltpersoner sitter på svaret på det all forskning sammenlagt har å si om en sak. Boken baserer seg med andre ord på helsedirektoratets og FHI's helseråd. Vi har hørt det så mange ganger før, unngå mest mulig rødt kjøtt. Dette er et av utsagnene som ikke støttes av solid forskning og midt i dette er redselen for mettet fett, selvom de innrømmer at her strides de lærde. Jeg vet ikke om det var før denne bokens utgivelse eller etter at det kom en stor metastudie som frikjente det mettede fettet, selvom det var nok forskning tilgjengelig før denne studien også til å stemple det mettede fettet som "frikjent", slik mange eksperter også har gjort. Frykten for mettet fett stammer fra en "juksestudie" med Ancel Keys i spissen, en studie som har blitt tilbakevist flere ganger. Kvaliteten på studien sier også sitt.

Under delkapitilet "Hvem skal vi tro på", så påstår forfatterne at kostholdsrådene fra Helsedirektoratet er dokumentert med omfattende forskning i motsetning til mange dietter. Dette ser jeg på som tullball, og så kritiseres de såkalte selvoppnevnte ekspertene som de hevder plukker litt her og der. De kunne ihvertfall kommet med bevis på dette og ikke bare påstander. Noe av uvitenheten til en av intervjuobjektene er når han sier rett ut av sukker ikke er gift, men at det innholder mange kalorier. Jeg forventer litt mer seriøse og nyanserte svar av såkalte eksperter enn dette. Sukker er en stor fare i samfunnet og har mange flere ulemper ved seg enn å bare føre til overvekt.

Videre så roser man opp pasteurisert melk som noe veldig bra, men det man ikke vet er at det er dokumentert at det faktisk er flere som dør og blir syke av denne melken enn den upasteuriserte. Så et forbud mot upasteurisert melk er igjen noe tullball. Det burde vært fullt og helt lov på lik linje med den pasteuriserte sorten. Boken er også veldig unyansert når den kritiserer de som hevder at ren og naturlig mat er det beste. De påpeker at det ikke er tilfellet og hvis jeg husker riktig så påpeker de giftige sopper i skogen som eksempel på dette. "Halooo" sier jeg. Selv de som mener at naturlig og ren mat er det beste vil være enig i at giftige sopper kan være livsfarlige å spise.

Men når det er sagt så er jeg enig med helsedirektoratet at vi bør spise mer grønnsaker, bær og fisk. Kornprodukter, til og med de grove, er ikke så bra som helsedirektoratet skal ha det til, så det bør man heller redusere. Det er rett og slett næringsfattig i forhold til mye annen mat.
Jeg vil heller rope hurra for mye mettet fett, rødt kjøtt og mer mineralrik salt i kosten. Det positive er at det gis et lite lysglimt for at mettet fett kan være gunstig og dermed ikke er den store stygge ulven. Boken gir også noen gode tips med tanke på brent mat og farene som kan oppstå ved det. Boken har altså noen positive ting å komme med.

Alt i alt en dårlig bok. Når boken i sin tittel hevder "Bra mat - Hva forskning forteller oss", så forventer jeg at de skal henvise til forskning og ikke bare til intervjuobjekter fra helsedirektoratet og FHI.

• "Livet og korleis leve det - ei handbok for vaksne" av Anne Gunn Halvorsen
  • "Hjernen er stjernen - ditt eneste uerstattelige organ" av Kaja Nordengen
  • "Hva hun klager over når hun klager over husarbeidet - roman" av Heidi Linde
  • "Sjarmen med tarmen - om et av kroppens mest undervurderte organer" av Giulia Enders
  • "Full spredning - en legeroman" av Nina Lykke
  • "Nei og atter nei - roman" av Nina Lykke