Bortreist på ubestemt tid

De norske bokklubbene 2003 Innbundet

Boken er en "omvendt thriller", dvs. at spenningen ikke først og fremst dreier seg om hvem som har begått mordet, men om det vil bli oppdaget, og hvilke konsekvenser det får for morderen og den kvinnen som, temmelig tilfeldig, dukker opp i hans liv. Handlingen foregår på Nordvestlandet, der fergetider og muligheter for å krysse fjordene får stor betydning for handlingsforløpet, slik det også får i så mange livssituasjoner på den kanten av landet. Filmatisert.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 2003

Serie Bokklubbenes svarte bøker

Genre Thrillere

Sigrun Karin Christiansen (f. 1932), norsk forfatter, debuterte i 1972 under pseudonymet Sigrun Krokvik med kriminalromanen Bortreist på ubestemt tid. Boka vakte stor oppsikt og vant Rivertonprisen for beste norske kriminalroman samme år. Året etter ga Christiansen ut kriminalromanen Kikkerten, deretter ble det stilt fra henne. Bortreist på ubestemt tid betraktes stadig som et sentralt verk i norsk kriminallitteratur, og boka ble i si tid regnet som en revitalisering av norsk krim. Den ble filmatisert i 1974 i regi av Pål Bang Hansen.

Alex lever i et kjærlighets – hatforhold til kona Christina. Han begjærer henne samtidig som hun går ham noe helt sinnssykt på nervene. Så, plutselig en dag renner det over for ham og han kveler henne med silkeskjerfet hun har på seg. Han stapper liket i fryseboksen mens han forbereder seg på å kvitte seg med det. Så begynner ting å gå galt. For samtidig ikke langt unna har Helen stukket av fra mannen sin. I stedet for å reise hjem til Østlandet fra datteren på Vestlandet, setter hun kursen sørover mot Bergen. Etter å ha gått av bussen på et knutepunkt på veien, vil tilfellet at Alex så vidt unngår å kjøre henne ned. Hun ramler over ende, svimer av og Alex plukker henne opp og tar henne med seg hjem. De to finner snart tonen, og før de vet ordet av det har de innledet et slags forhold. Men tidspunktet kunne ikke vært mer ubeleilig. For Alex har ennå ikke kvittet seg med liket, og snart begynner Helen å skjønne at noe er galt. Veldig galt.

Bortreist på ubestemt tid er en psykologisk thriller med fart i. Og selv om man allerede på side én vet hvem morderen er, blir ikke boka mindre spennende av den grunn. Spenningen bunner ikke i hvem som har utført udåden, som i den klassiske kriminalromanen, men i hvorvidt forbryteren greier å komme seg unna med ugjerningen. At han muligens ikke vil klare det, skjønner man imidlertid ganske snart. For Alex strever så fælt med liket. Han drasser det hit og dit, men blir liksom aldri kvitt det. Det kommer alltid noe i veien for «begravelsen» – det regner, batteriet på lykta blir flatt eller han sovner. Mens Alex baler med liket av kona, begynner selvfølgelig Helen å ane uråd. Og ikke nok med det, Alex begynner å ane at Helen aner uråd. Dermed oppstår en ny konflikt. Skal Helen bli neste offer?

Bortreist på ubestemt tid er ei tynn lita flis av ei bok som skildrer sinnet til et sykt menneske og hans potensielt nye offers. Synsvinkelen skifter stadig mellom Alex og Helen, og Helens frykt avløser stadig Alex paranoia. Som bonus inneholder boka flere komisk-groteske scener, som for eksempel da politibetjenten holder på å rive overende det gjennomfrosne liket som står stablet oppetter garasjeveggen inntullet i svart plast. Disse scenene falt spesielt godt i smak. Faktisk likte jeg hele boka svært godt, helt frem til nest siste side. For slutten synes jeg ikke noe om. Gikk Christiansen trett av heltene sine eller ble hun bare lei hele fortellinga? Ikke vet jeg. Det jeg imidlertid vet, er at boka er vel verdt å lese. Den passer spesielt for de av dere som liker en god psykologisk thriller. God bok!

• "Lansen" av Anker Rogstad
  • "Trents siste sak" av E.C. Bentley