Borte

av (forfatter), Trond Peter Stamsø Munch (oppleser) og Torleif Sjøgren-Erichsen (oversetter).

Lydbokforlaget 2012 CD

Dette er den femte romanen om Jack Caffrey, og den tredje om Flea Marley.

Den femte lydboken i serien om politidykker Flea Marley og etterforsker Jack Caffery. En bil er blitt stjålet. Men dette er ikke noe vanlig biltyveri. Bilen ble tatt fra eiere med makt av en maskert mann. I baksetet satt Martha Bradley, elleve år. Hun er fortsatt savnet. Et brev fra kidnapperen blir funnet på dashbordet i den stjålne bilen. "Det er er i gang nå," sier han, "og det kommer ikke til å holde opp sånn helt plutselig." Jack Caffery vet at mannen vil gjøre dette igjen. Snart vil han velge en annen bil med et annet barn i baksetet. Og Flea Marley vet at det ikke er første gang. Jack Caffery er en dreven politimann. Den beste i bransjen, etter manges mening. Og denne gangen vet han at noe er forferdelig galt. For mannen som har tatt Martha, synes å ligge foran politiet. Hele tiden.

Forlag Lydbokforlaget

Format CD

Serier Jack Caffery (5) Flea Marley (3)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted England

Borte av Mo Hayder er bok nummer 5 om Politietterforsker Jack Caffery og den 3dje i den såkalte "Walking man" serien hvor det i tillegg til Jack Caffery dukker opp en kvinnelig politidykker ved navn Flea Marley og en uteligger som synes å ha litt klarsynte egenskaper som kalles "vandrermannen" herav navnet "the walkin man"

Jack Caffery oppsøker vandrermannen når han trenger en annens syn på saker og ting. Vandrermannen er dømt for å ha grovt mishandlet og drept mannen som voldtok og drepte dattera hans. Jack Caffery har en bror som forsvant da de som små lekte og ble uvenner. Broren stakk av og ble aldri funnet. Det antas han ble tatt av Caffery-familiens pedofile nabo Penderecki. Denne forsvinningen går som en rød tråd gjennom flere av bøkene og Cafferys foreldre la skylden på Jack for dette og flyttet fra huset og overlot det til han for en billig penge.
Han har siden dette ikke hatt kontakt med dem.

Det kommer en slags oppklaring av brorens forsvinning i en av de tidligere bøkene som heter "kuren" men dette er kun for leserne og ikke for Jack Caffery og det er heller ikke et endelig punktum så det er ikke helt umulig at denne saken dukker opp igjen.

I tillegg til brorens forsvinnings så har politidykker Flea Marley sinn private kamp med en ustyrlig bror som sørger for å få henne opp i store problemer. Begge disse sakene går som noen slags røde tråder eller parallellhistorier om du vil og gjør bøkene mye mer interessante å lese.

I Borte blir en bil med en 11-åring stjålet av en maskert mann. Det viser seg etterhvert at 11-åringen var en bevisst handling fra biltyven og han ligger hele tiden et hestehode foran politiet. Bilen blir funnet med en lapp på dashbordet og det er bare tidsspørsmål før dette vil skje igjen.

Mo Hayder en en krimforfatter i verdensklasse. Det er dog ikke bøker som bør leses av altfor sarte sjeler for språket er ganske direkte og brutalt og det gikk litt tid å venne seg til det. Men etter det så var alle 5 bøkene om Jack Caffery fornøyelig lesing og jeg ser virkelig frem til nr.6 (nr 4 i walking man) som heter "Poppet" hvor handlingen er lagt til et mentalsykehus.

Etter min mening er det her en av hennes bedre bøker.Jeg synes noen av de tidligere bøkene hennes har vært noe ujevne og at forbryterne kanskje mangler litt forhistorie, altså man får ikke egentlig noen god forklaring på hvordan de blir som de blir og gjør som de gjør. Det som kanskje skuffa meg litt her var at jeg før jeg hadde lest halve boka, tror jeg, var helt overbevist om hvem som var gjerningsmannn (og det viste seg også at jeg hadde rett). Litt usikker på om det her var en av de bøkene hvor det er meningen. Men en historie består jo av flere elementer så til tross for at jeg visste hvem som var gjerningsmannen synes jeg den jevnt over faktisk var ganske spennende.

När jag läste om boken verkade detta som en väldigt intressant deckare, men jösses så trist det var enda intressanta efter flera timmars läsande var en tand. Livet är för kort för att jag ska lägga ner tid på att läsa ointressanta böcker eller böcker som inte fångar mig på något sätt.

Endelig en bok kategorisert som thriller som jeg opplevde var en triller! Utålelig spennende frem til midtveis, da dalte spenningen litt for denne leser. Men det var faktisk helt greit, jeg hadde fått en form for sammenbrudd hadde spenningen holdt seg slik jeg opplevde begynnelsen. Turte ikke lese når det var mørkt ute selv om jeg ikke er spesielt mørkeredd.Mer om boken i et innlegg på bloggen

• "Dukkene" av Mo Hayder
  • "Ulven" av Mo Hayder