Borte en vinter

Oktober 2008 Heftet

Enkemannen Zenz er immigrant fra Østerrike og bor alene på gården til svigerfaren og NS-mannen Jan Jeknes i Akershus. Zenz og kona hadde vært gift i 34 år, og nå står han brått alene, uten annet nettverk enn naboen Jo. Jo kommer innom hver dag for å se på tv, og romanen skildrer vennskapet mellom de to.

"Litt av et navn, sa jeg etter vi hadde vært hos begravelsesagenten. Det tok tid før Lucia forsto hva jeg mente, jeg måtte gjenta agent, sa det på engelsk også. Da så vi på hverandre og lo. Nå sitter Lucia på huk foran meg og sånn hun sitter kommer datoen for Astrids død rett til høyre for hodet hennes, jeg har lyst til å be henne flytte seg. Jeg flytter meg. Snøen faller i håret til Lucia."

Zenz er enkemann, immigrant fra Østerrike. Han bor alene på en gård i Akershus, gården til svigerfaren, NS-mannen Jan Jeknes. Zenz sørger over tapet av Astrid, og klarer ikke skape et forhold til datteren Lucia. Hver kveld kommer naboen Jo, postmannen, på besøk for å se TV fordi parabolen til Jo ikke virker, det er ihvertfall det Jo sier.

En bevegende roman om vennskap mellom to menn, om hjelpeløs kjærlighet og ensomhet.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2008

Serie Oktober pocket

Omtalt sted Akershus

Tildelt litteraturpris Bokhandelens forfatterstipend 2008

En gang faren min og jeg var på fisketur i grenseelva, stansa vi ved den gamle mølla der strømmen i elva er striest. Jeg så oppover åsene på den andre sida av grensa og sa: Har du aldri hatt lyst til å flytte dit? Ser du noen forskjell på her og der? sa far. Nei, sa jeg.

En dag er hun der, og neste dag ikke. Jeg leser i avisa at gjennomsnittslevealderen for ei norsk dame er åttien, og at på ti år har den gått opp med ett år. Er det mye eller lite? Astrid ble sekstifem. Jeg er sekstiseks. Ikke mye i våre dager, sies det.

• "Skal me leggja ein vedstabel saman - mine beste kjærleiksdikt" av Helge Torvund
  • "Applaus - roman" av Heidi Marie Kriznik
  • "Rød kjærlighet - en østtysk familiehistorie" av Maxim Leo