Borgerlig offentlighet

dens fremvekst og forfall

henimot en teori om det borgerlige samfunn

av (forfatter), Elling Schwabe-Hansen (oversetter), Helge Høibraaten (oversetter) og Jon Øien (oversetter).

Gyldendal 2002 Heftet

Habermas analyserer forholdet mellom offentlighet og privatsfære i den vestlige verden gjennom ulike historiske epoker. Med materiale fra en rekke samfunnsvitenskapelige disipliner drøftes spørsmålet om de vestlige samfunns formelt demokratiske styreform i våre dager har en reell demokratisk funksjon. Han søker også å påvise at offentligheten ikke lenger utgjør noe kritisk prinsipp, samtidig som offentlighetssfæren stadig utvikler seg. Dette er Habermas' doktoravhandling fra 1961.

Ny Fakkel-utgave av et av hovedverkene i moderne demokratiforskning, med brennaktuelle problemstillinger for vår tid. Jürgen Habermas (f. 1929) er en av de mest innflytelsesrike sosialfilosofer og vitenskapsteoretikere i Europa. I Borgerlig offentlighet analyserer Habermas forholdet mellom offentlighet og privatsfære i de vestlige samfunn gjennom ulike historiske epoker. Videre drøftes spørsmålet om hvorvidt de vestlige samfunns formelt demokratiske styreform i våre dager har reell demokratisk funskjon .; en høyst aktuell problemstilling. Borgerlig offentlighet ble utgitt på norsk første gang i 1971, og kommer med dette ut for tredje gang i Gyldendals Fakkel-serie.

Utgivelsesår 2002

• "Slegten fra 1814" av Carl W. Schnitler
  • "Revolusjon og kjærlighet - tekster i utvalg" av Aleksandra Kollontaj
  • "Kant etter Duchamp" av Thierry De Duve
  • "Det gylne snitt - historien om et magisk tall" av August Geelmuyden
  • "Det endimensjonale menneske - studier i det avanserte industrielle samfunns ideologi" av Herbert Marcuse
  • "Betraktninger over revolusjonen i Frankrike" av Edmund Burke
  • "Den narsissistiske kultur" av Christopher Lasch
  • "Vitenskapen og fornuften - forsøk på en orientering" av Georg Henrik von Wright
  • "Meningen med livet? - dialoger om tro" av Alf van der Hagen
  • "Som om Gud ikke finnes - hva skjer når livet sekulariseres?" av Magnus Malm