Borgerkrigen

nordmenn i kamp for Amerika 1861-65

Spartacus 2011 Heftet

Forfatteren forteller historien om de norskfødte offiserene og soldatene som deltok i den amerikanske borgerkrigen. Han har studert brev og dagboksopptegnelser, og presenterer nordmennenes innsats sett i sammenheng med resten av borgerkrigen. Med kilde- og litteraturliste og stikkordregister.

En dokumentar om heltedåder, mot og idealisme, om vennskap og utholdenhet, men også om tragiske misforståelser og grufulle lidelser. Omtrent 6 000 norske innvandrere deltok i den amerikanske borgerkrigen. De hadde reist den lange veien over havet i håp om å finne lykke og velstand på Amerikas fruktbare sletter. I stedet ble de trukket med i en av de største og mest voldsomme kriger verden til da hadde sett. Denne boken er den første helhetlige beretning der nordmennenes innsats blir presentert i sammenheng med resten av borgerkrigens veldige drama. Her kan lesere fra hele Norge følge skjebnene til sambygdinger - kanskje også slektninger - som ofret liv og helse for å bevare håpetom en lykkelig fremtid i det nye landet. I flere år har Karl Jakob Skarstein studert brev og dagboksopptegnelser fra de norskfødte offiserene og soldatene, sitatene fra dem gir fortellingen en sjelden autentisitet. Boken er også illustrert med kart, tegninger og portretter av noen av de norske soldatene. Denne boken er en ny utgave av forfatterens kritikerroste utgivelse fra 2001.

Forlag Spartacus

Omtalt tid 1800-tallet