Bonsai

av (forfatter) og Bente Klinge (oversetter).

Gyldendal 2002 Innbundet

Den unge kvinnen Nina blomstrer da hun som attenåring kan forlate sin fødeby og dra til København. Tretti år senere føler hun seg fullstendig innestengt i sorgen over den mannen hun aldri klarte å gå fra, selv om de har vært skilt i nesten tjue år. Nina gifter seg tidlig og får barn med den kunstnerisk begavede Stefan, samtidig som hun skriver bøker. Men ektefellene glir fra hverandre, ikke minst fordi han etter hvert foretrekker menn framfor kvinner. Da han mange år senere får aids og ligger for døden, krever han at hun skal hjelpe han å dø.

Som japanerne beskjærer sitt vakre miniatyrtre .; bonsai .; slik tvinger Nina og Stefan hverandres liv inn i bestemte mønstre og roller. En roman skrevet med hjerteblod om smertene i et samliv. Den unge kvinnen Nina blomstrer da hun som attenåring kan forlate sin fødeby og dra til København. Tretti år senere føler hun seg fullstendig innestengt i sorgen over den mannen hun aldri klarte å gå fra, selv om de har vært skilt i nesten tjue år. Nina gifter seg tidlig og får barn med den kunstnerisk begavede Stefan, samtidig som hun skriver bøker. Men ektefellene glir fra hverandre, ikke minst fordi han etter hvert foretrekker menn framfor kvinner. Da han mange år senere får aids og ligger for døden, krever han at hun skal hjelpe ham å dø. Den «incestuøse» forbindelsen mellom dem er ikke slutt. Bonsai er en svart historie om avhengighet og angst, om kjønn og kjærlighet. Forfatteren har satt den inn i en ramme: I innledningen og avslutningen på romanen fortelles en parallellhistorie: Politimannen Kris betror seg til samme psykolog som Nina etter at hans kone Mona har begått selvmord med en overdose morfin. Kanskje er det også en forbindelse mellom Kris og Nina via Stefans ville natteliv? Hovedspørsmålet er, både i den lengste historien og bihistorien: Hvordan bearbeider man smerte?

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205302181

EAN 9788205302181

Omtalt tid 1960-1999

Omtalt sted København

Boka handler om Nina og Stefan, som begge er fanget i et nett de ikke har styrke til å bryte seg ut av. Nina, ung og bondsk, rømmer til København og blir tatt hånd om av Stefan, ung og lovende teaterregissør. Nina elsker kjærligheten, Stefan elsker skjønnheten - til de grader at han skyver fra seg alt som i hans øyne er uestetisk. To bonsai-trær som blir kuttet, beskåret og frisert for å passe inn i det miljøet Stefan ønsker å tilhøre. Begge har drifter og begjær, og mens Stefan lever ut sine "nattsider" i skjul, blir Nina værende altfor lenge i et skinn-ekteskap hun til slutt greier å bryte ut av. Men selv etter flere tiår som anerkjent forfatter har hun ikke greid å bryte båndene som knytter dem sammen, og trår til med hjelp hver gang Stefan ber om det.

Dette er en grim historie om sjølbedrag og undertrykkelse. Synsvinkelen veksler mellom Nina og Stefan, slik at vi får del i begges bakgrunn og til en viss grad kan forstå hvorfor de begge har latt seg "amputere". Jeg lot meg rive med av handlingen og ville gitt denne boka en femmer, om det ikke hadde vært for en parallellhistorie som bare virket forstyrrende på helheten. Det endte med en firer.

• "Den ytterste grense 1-2" av Kirsten Thorup
  • "Stjerne stjerne" av Kaori Ekuni