Bonde og statsråd i krisetid

en biografi om Hans Ystgaard

Spartacus 2016 Innbundet

BIOGRAFIEN OM HANS YSTGAARD (1882-1953) gir en unik skildring av prosessene som kom til å bety et endelig farvel til Norge som tradisjonelt bondesamfunn. Ystgaard ble født i Sparbu i Trøndelag i en tid da husmannsvesenet ble avskaffet og landbruket kastet ut i store omveltninger. Nå skulle norske gårder produsere for salg, ikke selvberging. Et utall foreninger og lag blomstret, og bøndene gikk sammen om meieri, mølle og nyveg - og velstanden økte sakte, men sikkert. Men utfordringene var mange og kampene harde, mot tvangssalg av gårder og for høyere melkepriser.

Hans Ystgaard var hele livet politisk og sosialt engasjert, blant annet som bondeleder og radikal venstremann i kommunestyret, før han i 1928 gikk over til Arbeiderpartiet. I 1935 ble han landbruksminister i regjeringa til Johan Nygaardsvold.
Med denne biografien vant Hans-Magnus Ystgaard Spartacus forlags store historiekonkurranse. Forfatteren er sønnesønn av bonden og statsråden, og vokste selv opp på bestefarens gård etter krigen. Ved siden av å skildre Ystgaards liv og politiske karriere, gir forfatteren et nært og levende møte med bondelivet slik det fortonte seg tidlig på 1900-tallet. Biografien blir også en større fortelling, om gleden over å dyrke jorda og følge årets gang - og om det å forvalte en arv og føre den videre til neste generasjon.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2016