Boksen går

Vigmostad Bjørke 2021 Innbundet

Ruth er samfunnsfaglærer. Hun er ikke kunstner, slik hun en gang drømte om, hun bor i et hus midt i byen med to barn og ektemannen Alf, som hun ikke forholder seg til lenger. Hver dag sykler hun til skolen der hun forsøker å vekke lærelyst i elevene og livslyst i seg selv, men den eneste som virker lysten på noe som helst, er den barmfagre kunst- og håndverkslæreren May - som tekster Alf sent på kvelden. En dag kaller rektor alle lærerne inn til et hastemøte på lærerværelset - og både kunstnerspiren og konkurranseinstinktet vekkes på nytt i Ruth. Boksen går er en fortelling om samliv og arbeidsliv, om ambisjoner og avgrunner - om å se hverandre og å møte seg selv.

«Beskrivelsene av hverdagslivet og relasjonen til mann og barn er troverdige, mye å kjenne seg igjen i. (...) Jeg ser at boken blir sammenlignet med bøker av blant andre Nina Lykke, og den beskrivelsen kan jeg si meg enig i. BOKEN ANBEFALES!»[Terningkast 5] Beathe Solberg, bokblogger
«Boksen går kan leses som en morsom bok, men også som en vemodig og trist historie om samliv, knuste drømmer, ambisjoner og arbeidsliv. Aasvik skriver lett og har et snertent språk og sans for friske scener.» Anita Ness, bokblogger

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241955273

EAN 9788241955273

Et overbevisende innblikk i sinnet til en kvinne som kanskje er i ferd med å gå i oppløsning. Hvor ødeleggende det kan være å ofre sine drømmer. En troverdig beskrivelse av hvordan hovedpersonen fjerner seg selv fra dem hun elsker mest i livet.
Velskrevet, som vanlig.

Denne boken likte jeg godt og fliret satt løst store deler av leseøkten. Det er en lettlest roman med et godt språk og jeg liker godt humoren som innimellom trenger seg frem. Den pløyer ikke veldig dypt ned i materien og kanskje kunne det vært fint å få sett det fra begges perspektiv men samtidig tenker jeg at det ikke er nødvendig for jeg har en mistanke om at de føler noe av det samme begge to.
I tillegg syntes jeg Aasvik er veldig flink til å illustrere frustrasjonen og usikkerheten Ruth sitter med, og da særlig i de sekvensene hun er overbevist om at Alf har byttet henne ut med den mer brystfagre May, og det er ofte her den fine humoren kommer frem.

"-Men vi er jo allerede godt i gang! sier May fra den andre enden av bordet. – Og du vet ikke hva vi har jobbet med, Ruth,du kan ikke kritisere noe før du har sett det.
Maskene i den grønne strikkegenseren til May spriker over brystene. Det høyre brystet er størst, og hadde det vært en pil,så hadde det pekt mot Alf. Men Ruth klarer ikke å se for seg at han kan håndtere noe slikt, ikke har han spesielt store hender, og så tynn som han har blitt,nei, hun klarer ikke å se det for seg."

En fin roman om å ha en midtlivskrise, og jeg liker godt at forfatteren fletter inn sine interesser og kunnskaper om kunst. Dette er forfatterens fjerde roman.

Les gjerne hele omtalen min her.

• "Byer uten deg" av Therese Aasvik
  • "Et plutselig mørke - roman" av Mirjam Kristensen
  • "Malurtveien 10 - roman" av Maria Sand
  • "Noe skal skje" av Therese Aasvik
  • "Mitt liv som rotte" av Joyce Carol Oates
  • "Etter oss" av Gunn Marit Nisja
  • "Melding til alle reisende - roman" av Liv Køltzow
  • "Drøm om de levende - roman" av Gaute Heivoll
  • "Kobrahjerte - roman" av Toril Brekke