Bøt nota, fang livet

Communicatio forl. 2016 Innbundet

Bøt nota, fang livet er en intens, fargerik og dramatisk roman med handlingen lagt til eni bygd på Fosen på 1930-tallet. I sentrum står den unge gutten Rasmus, bortsatt på legd, som bærer på et stort savn etter faren som omkom på havet. Etter hvert finner han trøst hos naboen Gudtorm, en voksen mann som bor saman med moren sin, og som viser seg å bære på dype hemmeligheter og ødeleggende drifter.
Torvald Sund spenner opp et stort lerret og fargelegger det med sammensatte mennesker som blir revet mellom tro og tvil, som sliter for å skaffe seg et utkomme fra arbeidet med jorden og fisket etter silda, som vil ut i verden, men knapt kommer seg noe annet sted. Rasmus kaver med et liv som blir stadig vanskeligere, og til slutt står han på kanten av stupet.
Med sitt skarpe blikk for situasjoner og skjebner, og i et fargerikt, dialektpreget nynorsk, tegner forfatteren også et kulturhistorisk bilde av en omskiftelig og dramatisk tid.
Bøt nota, fang livet kan leses som en frittstående fortsettelse av den kritikerroste romanen Seglet og dansen (1999).
I 2014 utga Torvald Sund romanen Sildbøtta, som også ble en suksess blant både kritikere og et stort publikum.

Om Seglet og dansen:
«Det blir segla skarpt og dansa tett i denne romanen, og det er livets seglas og dans Torvald Sund fangar inn. Men samtidig sit Draugen på lur, og Døden kan også by opp til ein dans. Ein eineståande god roman.»
Oddmund Hagen, Dag og Tid

«Ein roman med mykje vitalitet, gode historier, levande personar og moralske problemstillingar som går på livet laus. Boka er elles pakka full med løgnarar og fagnadfolk, full av dramatiske hendingar, torpederingar og skipsforlis, overhendig uver og dynamitt.»
Jan Askelund, Stavanger Aftenblad

Om Sildbøtta (2014):
«Ein svir å lese. Ho er så godt skriven og fortalt at eg gleder meg over kvar side.»
Hilde Kat. Eriksen, Nordnorsk magasin

Forlag Communicatio forl.

Utgivelsesår 2016

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Trøndelag

Fritjof ser Karl inn i auga, og Karl veit ikkje heilt om han tør vera venn med han, det er noko rått og hardt over Fritjof; her er det eg som bestemmer seier han liksom med heile kroppen. Slik Haftor var før han vart religiøs. Men han kan ikkje tru styggale om folk heller, Fritjof er sikkert ein grei kar. Folk i byen er jo litt annleis, litt hardare, liksom, sånn på overflata.

• "Aldri redd for mørkets makt - historia (s)om eit brotsverk" av Jørgen Norheim
  • "Den grønne øya - roman" av Gert Nygårdshaug
  • "De kommer til å drukne i sine mødres tårer - roman" av Johannes Anyuru