Børn av tiden

Gyldendal 1994 Heftet

Handlingen foregår i Nordland fra 1870 og fremover, og er en kritisk skildring av en ny tids ånd. Her avspeiles en historisk prosess som Hamsun hadde vært vitne til: det halvføydale nordlandssamfunnet blir offer for et skifte i de økonomiske forhold, og de gamle handelsstedene forsvinner gradvis.

Utgivelsesår 1994

ISBN13 9788205221482

EAN 9788205221482

Serie Gyldendal pocket

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted Nordland

Vi befinner oss i den nordnorske bygda Segelfoss på slutten av 1800-tallet. Herren på Segelfoss, Willats Holmsen, er ulykkelig gift og de to ektefellene står meget langt fra hverandre. Holmsen har lenge vært bygdas rikeste mann, men samfunnet er i endring fra jordbruk til industri. Husmenn begynner så smått å bli jordeiere, og føydalherrens posisjon er ikke lenger like selvsagt.

Da Holmengrå, den rike oppkomplingen, kommer tilbake fra Mexico og setter i gang en rekke virksomheter, forsterkes utviklingen i bygda og rokker ytterligere ved vedtatte normer om hvem som betyr noe.

Hamsun er bitende sarkastisk i sin beskrivelse av Holmsen, som krampaktig gjør det han kan for å skjule at økonomien er heller anstrengt, og hans frykt for å miste sin posisjon i lokalsamfunnet. Innimellom dukker det opp en del bipersoner, og morsomt er beskrivelsen av jomfruen som arbeider hos Holmsen, og hennes skarpe tunge.

Selv om dette ikke er blant de mest sentrale av Hamsuns verker, mener jeg boka fortjener en 5´er. Oppleseren Nils Johnson er på sitt mest glitrende i denne romanen!

Efter et opphold begynte hun igjen: Jeg så på min reise noen underlige ektefolk, noen aparte ektefolk.
Gjorde De det?
Ja. Det var selsomt.
De gjør meg nysgjerrig.
Gjør jeg det? Det var gifte folk. Den ene dag smilte de til hverandre og nikket, de var så enige, de kysset hverandre, talte sammen, ønsket hverandre godnatt.
Og den neste dag?
Gjorde de det samme.
Merkelig. Hva var det for ektefolk?
Det var alle.

Og det beste av alt var at han ingen gratis tjeneste hadde mottatt av hr. Holmengraa, men bare handlet med ham. Slik skulle det være. Gå og være evig forbunden for en gratis tjeneste? Intet kjøp er så dyrt som gaver.

Hans frue var alle steder fra, fra Holland eller Holsten, kanske fra Skåne, kanske fra et æventyr

[..] hun er blit igjen i det fremmede og utenlandske

[...] hans kapacitet holdt hele tiden skridt med hans kuriøsitet [...]Uthevet tekst

• "Den siste glede" av Knut Hamsun
  • "Segelfoss by" av Knut Hamsun