Bølgene

av (forfatter) og Merete Alfsen (oversetter).

Pax forlag 2000 Heftet

Handlingen i boken er om livsløpet til seks venner, som kommer til uttrykk gjennom en serie monologer der stemmene veksler og veves i hverandre. Woolf har selv sagt at hun her ville skrive til en rytme, ikke til en handling.

Bølgen er Virginia Woolfs mest gjennomførte poetiske roman. Hun gir oss livsløpet til seks venner gjennom en serie monologer der stemmene veksler, og gjennom lyriske naturskildringer som markerer solens gang fra daggry til mørkets frembrudd. Woolf har selv formulert at hun her vil skrive "til en rytme, ikke til en handling", og boka er hennes mest ambisiøse forsøk på å skape en form som kunne fange øyeblikket og artikulere den umiddelbare og uutsigelige livsopplevelsen.

Forlag Pax forlag

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788253019604

EAN 9788253019604

Genre Klassisk litteratur

Skogene var forsvunnet; jorden var et skyggelagt øde. Ingen lyd brøt stillheten i det vinterlige landskapet. Ingen hane gol; ingen røyk steg opp; intet tog var i bevegelse. En mann uten noe jeg, sa jeg. En tykkfallen kropp, lent mot en grind. En død mann. Med lidenskapsløs resignasjon, fullkomment desillusjonert, betraktet jeg støvdansen; mitt liv, mine venners liv, og disse fabelfigurene, menn med sopelimer, skrivende kvinner, piletreet ved elven – skygger og fantasibilder, også de gjort av støv, av støv som endret seg slik skyer minker og vokser og blir gylne eller røde og flater ut og bølger hit og dit, skiftende, meningsløse. Jeg, som gikk rundt med notisbok og laget setninger, hadde bare registrert endringer; en skygge, jeg hadde iherdig merket meg skyggene. Hvordan skal jeg nå komme videre, sa jeg, uten noe jeg, vektløs og uten visjoner, i en vektløs og illusjonsløs verden?

For myself, I have no aim. I have no ambition. I will let myself be carried on by the general impulse. The surface of my mind slips along like a pale-grey stream reflecting what passes.

Røttene mine strekker seg ned gjennom lag av bly og sølv, gjennom fuktige, sumpete steder som utstøter dunster, til en knute av sammenfiltrede eikerøtter innerst inne. Innestengt og blind, med jord i ørene, har jeg likevel hørt rykter om kriger; og nattergalen; har kjent flokker av menn ile hit og dit på leting etter sivilisasjon, slik fugleflokker trekker mot sommer; jeg har sett kvinner bære røde krukker til Nilens bredd. Jeg våknet i en hage, med et slag i nakkegropen, et hett kyss, Jinnys kyss; og minnes alt dette slik man minnes forvirrede skrik og fallende søyler og strimer av rødt og svart i en nattlig brann. Hele tiden sover jeg og våkner. Nå sover jeg; nå våkner jeg.

Oppdateres fortløpende

• "Indiskresjoner og andre essay" av Virginia Woolf
  • "Smerten" av Marguerite Duras
  • "Foe" av John M. Coetzee
  • "Orlando - en biografi" av Merete Alfsen
  • "Flauberts papegøye" av Julian Barnes
  • "Et eget rom ; Tre guineas" av Virginia Woolf
  • "Mandarinene" av Simone de Beauvoir
  • "Så mye lengsel på så liten flate - en bok om Edvard Munchs bilder" av Karl Ove Knausgård
  • "Livet er den eneste måten - dikt 2002-2012" av Wislawa Szymborska
  • "Det røde rommet" av August Strindberg