Blybryllup

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Gyldendal 2018 Innbundet

Bibliotekaren Irene forsvarer det hun tror på, og skyr ingen midler. Ikke engang mord.
Med stor entusiasme og oppfinnsomhet begynner Irene sin reise fra stille mus til amatørkjemiker med dødelig kunnskap om gifter.
Blybryllup er en morsom bok med mørke undertoner, og en halsbrekkende skildring av et ekteskap i oppløsning. Med bitende humor skildrer den en moden kvinnes mildest talt overraskende vei til friheten.

ISBN13 9788205511163

EAN 9788205511163

Serie Lesetid

Begynte veldig, veldig bra etter min smak, sank litt, men tok seg opp igjen. At hovedpersonen er bibliotekar gikk jo rett hjem hos meg og boka er både morsom og trist. Den handler jo om hvordan man kan la seg overkjøre og utslette helt i et ekteskap, nesten uten at man merker det selv og at man noen ganger må gjøre ekstreme tiltak for å komme seg ut av det. De fleste tyr heldigvis ikke til så ekstreme tiltak som Irene...

En herlig, lettlest bok som bød på god underholdning tross temaet. Jeg koste meg med denne.

Morsom og underholdende historie om Irene som jobber på bibliotek og planlegger å drepe mannen sin.

Irene Hussvig er bibliotekar, og har i trettini år vært gift med kabeltrekkeren Horst. Hun er blitt stadig mer lei av arrogansen hans og spydighetene om interessen hennes for litteratur og hagearbeid. Så finner hun tilfeldigvis en bortglemt kiste med blylodd i kjelleren, og plutselig står det klart for henne: Hun skal én gang for alle kvitte seg med mannen sin.
Les hele omtalen her

Senere, da jeg hadde flyttet hjemmefra og funnet fram til bibliotekene, oppdaget jeg at det ikke var nødvendig å å spise bøkene for beholde dem. Det var tilstrekkelig å lese dem. Jeg tror at en bok er den eneste gjenstanden i verden, oppfunnet av mennesket, som man ikke kan eie. En bok tilhører den som elsker den.

Jeg hadde en periode med noen priviligerte år da jeg rett og slett kastet de bøkene jeg selv syntes var for dårlige. Folk spurte jo etter dem, de hadde en tendens til å være populære.

• "Gode naboer" av Mattias Edvardsson
  • "Etter Ruth" av Nicola Rayner