Blomstergleder hos Kristin Lavransdatter

av (forfatter) og Knut Stokke (illustratør).

Aschehoug 2006 Innbundet

Boka inneholder sitater hentet fra blomsterskildringene i trilogien om Kristin Lavransdatter, med tilhørende bilder av urter, blomster og trær. Sigrid Undset blir omtalt både som skaper av Kristin Lavransdatter, og som blomsterelsker. Boka har med forslag til videre lesning.

Med denne boken ønskes leseren velkommen inn i Sigrid Undsets blomsterverden, slik den fremstår i storverket Kristin Lavransdatter. I denne kjente og kjære romantrilogien spiller natur og flora en stor rolle, for Undset var hele livet lidenskapelig opptatt av blomster, og her er mange poetiske beskrivelser.
Forfatteren og Undset-kjenneren Tordis Ørjasæter har valgt ut sitater fra blomsterskildringene i Kristin Lavransdatter og bundet dem sammen i en vakker bukett. Botanikeren Knut Stokke har fotografert blomster, urter og trær som var en del av miljøet omkring Kristin.
Blomstergleder er en unik gledes- og gavebok til blomsterelskere og til beundrere av Sigrid Undsets forfatterskap - til alle som setter pris på vakker natur og stor litteratur.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203234293

EAN 9788203234293

Omtalt person Sigrid Undset

Stor takk til Lillevi som gjorde meg oppmerksom på denne boken! Det er en fryd å sitte her i fjellheimen og lese alle sitatene med beskrivelser av blomstene som vokste i Kristin Lavransdatters verden. Boken er også lærerik, med all sin kunnskap har Undset brukt middelalderens navn på blomstene, så nå vet jeg at når hun skrev om maigull, var det mjødurt hun skildret, og at linnea ble kalt nårislegress, - den kunne jo ikke kalles linnea på den tiden! Det er nettopp Sigrid Undsets nære og omyggelige skildringer av blomster og landskap som er med på å gjøre forfatterskapet hennes så stort!
I tillegg er denne boken en kortversjon av hele trilogien, skrevet av Tordis Ørjasæter i et sobert Undset-aktig språk, og det var veldig fint å på denne måten få en snartur inn i historien om hele livet til Kristin Lavransdatter.

En litterær blomsterskatt

Få ting gleder et bokelskerhjerte mer enn å nærmest snuble over en skatt! Blomstergleder hos Kristin Lavransdatter av Tordis Ørjasæter og botaniker Knut Stokke er en slik bok. Ørjasæter lar oss, gjennom sitater fra trilogien om Kristin Lavransdatter, få del i Sigrid Undsets store kjærlighet til og kunnskap om blomster. Hun gir oss detaljerte og poetiske beskrivelser, som det kan være lett å overse, fulgt av Stokkes fine og ujålete fotografier.

Rundt omkring «vokste det så ustyrtelig mange av de fine, lyserøde blomsterdusker som kalles vendelrot – de var meget rødere og vakrere her ved fjellbekken enn hjemme langs elven. Da plukket Kristin og bandt efter hvert med gresstrå til hun hadde gjort seg den skjønneste, tetteste lyserøde krans. Barnet trykket den ned om sitt hår og løp til kulpen for å se hvordan hun så ut nu hun var smykket som en voksen mø som skal gå i dansen.» (s. 24)

«Godlukten av bar og myrjord og nårislegresset (linnea) som stod i blom med de små lyserøde tvillingklokker alle steder innover tuene, fylte luften, og den gressgrodde sti var fuktig om myk og god under føttene.» (s. 69)

Det er så jeg ser det for meg, kjenner luktene og alle fornemmelsene!

Ørjasæter fletter sitatene sammen med korte, presise resyme fra bøkene. Dette funger godt, slik at vi får et, riktignok svært kortfattet, bilde av Kristins liv. Det er en flyt gjennom hele boken som kjennes riktig og naturlig.

Vi får innsikt i Sigrid Undsets/Kristin Lavransdatters kunnskap om plantens mange bruksområder – som mat og dyrefôr i nødstider, garnfarge og medisin.

«Over hele bygden strevet folk med å berge mose i fjellet og skave bark, for det var blitt lite av høy og nesten ikke halm.» (s. 52)

Ville Lavrans ha «til vintrekledning den veven som var farvet med litmose eller den lynggrønne?» (s. 78)

«Kristin gikk til grytene sine – smurte en deig på linkluter, kom igjen og svøpte de hete bind om armen fra fingertuppene, helt bakom ryggen og frem over brystet hvor svullen gikk i røde striper fra armhulen. Det gjorde vondt først, men snart gav det lindring. Hun tullet ullplagg utenpå og la myke dunputer under armen. Simon spurte hva hun hadde hatt på bindene. «Å, det er ymse slag – symphyticarot (valurt) og svaleblom mest» sa Kristin.» (s. 107)

Designen er delikat og avdempet på matt papir. Dette er en liten bok som leses på et par timer. Og dette vil være en tilbakevendende kilde til glede og inspirasjon – både for dem som kjenner Kristin Lavransdatter, og for dem som ikke har lest bøkene.

Skal jeg være pirkete, synes jeg tittelen faller litt igjennom; «… hos Kristin Lavransdatter» lyder ikke spesielt poetisk i mine ører. Det er likevel ikke nok til å trekke ned helhetsinntrykket. Blomstergleder er en bok å bli glad i.

Har en glede av blomster, så har en da iallefall alltid litt trøst, om verden er aldri så full av bekymringer.

Jeg ville bare nyte hver farveskiftning i en ung blomst eller en vid aftenhimmel, eller føle en skjær, svak duft og solens blanke gullglans, som skinner i en fjern rute, så kunne vi dog finne nok å glede oss over!

• "De blanke ordene - fra Sigrid Undsets verden" av Sigrid Undset
  • "Mannen fra middelalderen - historikeren og morderen Tormod Torfæus" av Bergsveinn Birgisson
  • "Dikterdronningen - Sigrid Undset" av Sigrun Slapgard
  • "Jomfruen fra Norge" av Tore Skeie