Blomster

av (forfatter) og Arild Vange (gjendikter).

Gasspedal 2007 Heftet

Boken inneholder diktet Blomster, som beveger seg i storbyens randsoner. Diktet kan leses som et forsøk på å la teknikk og natur nærme seg hverandre. Bak i boka intervjuer Martin Kubaczek forfatteren om diktet.

Peter Waterhouse, f. 1956 i Berlin, oppvokst i Tyskland, England og Singapore, bor i Wien. Waterhouse har utgitt et tyvetalls bøker: dikt, prosa, essays og dramatikk, har en doktorgrad på Paul Celans diktning og er en anerkjent oversetter fra engelsk og italiensk. For tiden arbeider han med en tysk utgave (ni bind) av Andrea Zanzottos verk. Arild Vange har tidligere gjendiktet Peter Waterhouses første bok, Menz (1984): Mennsk (Oktober 2004), i tillegg til essays og dikt av Waterhouse i tidsskrifter som Ny poesi, Vinduet og Luj. Vange har også gjendiktet Botho Strauss, Georg Trakl og Franz Kafka. Siste egne bok: Vinteroverrumplet (Aschehoug, 2003).

Forlag Gasspedal

Utgivelsesår 2007

Serie Biblioteket gasspedal (9)

• "Mennsk" av Peter Waterhouse
  • "ÆÆÅ" av Morten Langeland