Blomstenes hemmelige språk

av (forfatter), Bente Klinge (oversetter) og Kikki Stormo (oppleser).

Lydbokforlaget 2012 Minnekort

18 år gamle Victoria har tilbrakt barndommen i ulike fosterfamilier. Blomstene har blitt hennes måte å kommunisere på. Blomsterhandleren Renata blir imponert over Victorias kunnskaper om blomster og tar henne med til blomstermarkedet. Der møter hun Grant, en mann som viser seg å ha en forbindelse med fortiden hennes. Men tørr hun satse på kjærligheten, hun som aldri har blitt elsket? For å spille av digikortet kreves en digispiller.

Victoria har tilbrakt hele barndommen i forskjellige fosterfamilier og har aldri latt noen få komme nært innpå seg. Blomstene og deres betydning er blitt hennes måte å kommunisere med verden på. Som 18-åring bor hun i en liten avsidesliggende park i byen, der hun har skapt sin egen hemmelige hage. En dag møter hun blomsterhandleren Renata som blir imponert over Victorias kunnskaper om blomsterspråket og evne til å sette sammen vakre og talende buketter. Hun tar Victoria med til blomstermarkedet, der Victoria møter en mystisk ung mann som skal vise seg å ha forbindelse med fortiden hennes. Snart må Victoria ta et farlig valg - tør hun å satse alt for å finne lykken?

Forlag Lydbokforlaget

Format Minnekort

Serie Digikort. Lydbok

Omtalt sted San Francisco

Nydelig bok, uten klisjeer. Av og til er det vanskelig å si eksakt hva som er godt ved en bok. Denne treffer hjertet like mye som hodet. Er det kanskje noen som har lest andre bøker fra denne forfatteren?

Så full av klisjeer, endimensjonale karakterer, såpeoperahandling at bokens viktige tema; om hva en vanskelig oppvekst kan føre til, forsvinner helt for min del. Og hvorfor heter boka Blomstenes hemmelige liv, på norsk? På engelsk er tittelen The Language of Flowers og hovedpersonen lager leksikon over hva de ulike blomstene betyr, hun deler villig vekk betydningen til alle blomsterkunder, ikke noe hemmelig altså!

Tja. Hadde ganske store forhåpninger til denne boken men den innfridde ikke helt. Alt i alt en grei bok, men til tider litt kjedelig, litt irriterende og litt mye klisjeer. Ikke helt innertier dessverre.

sterk og tankevekkende, god bok. anbefales

Interessant og lærerik bok om et menneske som føler at hun ikke har verdi og at hun ikke fortjener noe samtidig som hun har en stor gave: kunnskap om blomsterspråk fra Victoriatiden. En var og god fortelling, lettlest bok om blomster, mor-datter-forhold og kjærlighet.

LILJEKONVALL (Convallaria majalis) Gjengjeldt glede

Det var urealistisk å tro at jeg kunne bryte tvert med måten jeg hadde levd på i 19 år. Det ville komme tilbakeslag. Jeg hadde vært hatsk og innesluttet hele livet, og jeg kunne ikke bli kjærlig og nærværende over natta.

Hate can be passionate or disengaged; it can come from dislike but also from fear.

"Jeg ser ikke forskjell på en rose og en reddik."

Mose vokser uten røtter. Ordene hans fikk meg til å miste pusten. Gjennom et helt liv med studier av plantenes biologi hadde denne enkle kjensgjerningen gått meg hus forbi, og nå virket det som om dette var den ene tingen jeg desperat hadde trengt å vite.

Kapittel - Stavanger internasjonale festival for litteratur og ytringsfrihet går av stabelen 16. - 20. september 2015. Her er en liste med aktuelle bøker fra en del av forfatterne som kommer.

Nå har jeg en utrolig full bokhylle, jeg er overhodet ikke en strukturert person, men har innsett at nå trengs det hjelp! Så skal prøve å lage en liste over bøker som jeg skal lese i den rekkefølgen jeg setter opp, og jeg har lovet meg selv at det blir ingen nye kjøp før jeg har lest denne lista,; Lista er en "salig blanding", og det håper jeg fører til at jeg klarer å gjennomfører den. Dette er i såfall bare begynnelsen, det er mange uleste bøker i mine bokhyller;(, så det blir forhåpentlig flere slike lister fra meg!

Bøker som får meg til å le, gråte, føle sinne..ja rett og slett få kjenne på hele følelsesregisteret!! Noen er basert på historier fra virkeligheten, noen ikke. Men for meg er kjernen i en god bok at den vekker sterke følelser i meg, og er så god at det er vanskelig å legge den fra seg.

Skjønnlitterære bøker med hage og det/de som lever i hagen som element. Bøker til å lese i skyggen under en pause i hagearbeidet, eller gi litt næring når hagen er i dvale vinterstid. Vil gjerne ha tips til flere bøker som kan passe på denne listen.

• "Vi ba aldri om vinger - roman" av Vanessa Diffenbaugh
  • "Helbredelsen" av Jonathan Odell