Blomstene i Shanghai

av (forfatter) og Sidsel Mellbye (oversetter).

Juritzen forlag 2012 Innbundet

For en ung kinesisk kvinne i 1930-tallets Shanghai, er det viktigere å tenke på tradisjon og plikter enn personlig begjær. For Feng betyr det, å gifte seg med en velstående forretningsmann i et ekteskap arrangert av foreldrene. Feng blir fanget i en husholdning som er et sted for offentlig seremonier og private grusomheter, hvor hun må oppfylle sin plikt, som betyr å bære fram en mannlig arving til en mann hun ikke elsker. Ettersom årene går forsoner Feng seg med de ofrene, og forferdelige valgene hun har gjort, for å sikre sin plass i familien og samfunnet, samtidig som en voldelig og nådeløs revolusjon feier over Kina. Vil Feng forsones med sin mor? Vil hun treffe igjen sin datter som hun ga bort? Vil hun noen gang kunne elske sin mann?

Forlag Juritzen forlag

ISBN13 9788282052382

EAN 9788282052382

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Kina

Grei bok, men noe forutsigende og jeg sitter igjen med følelsen av at "dette har jeg lest/hørt før".

vanvittig bra bok

Ja, her er det mye å sette fingeren på..men Fengs historie er likevel så fengende (hehe) at det ikke ble så viktig. En bok jeg koste meg med og leste raskt !

Godt skildret for å være en jeg-bok med en kvinnelig hovedrolle, skrevet av en mann. Jeg har alltid hatt en viss interesse for Kina og Kinas historie, noe som er litt av grunnen til at denne boken falt i smak. Anbefales

Jeg skrek ut igjen og ventet på at han skulle bli ferdig. Jeg lukket øynene. Jeg hørte ikke annet enn pusten hans. Følte ikke annet enn tyngden av ham, og svetten som dryppet fra pannen hans og ned på kinnene og øyelokkene mine.

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

• "Sukkerplantasjen på Puerto Rico" av Esmeralda Santiago
  • "Tsarens helgen" av Debra Dean