Blodsporet til Santa Fe

Aller 2009 Innbundet

Året er 1872. Den foreldreløse Morgan Kane er bare 16 år gammel, men allerede en erfaren oksedriver på Santa Fe-veien. Når Kane og mennene han rir med møter den hensynsløse Walsh, er scenen satt for en tragedie som for alltid skal komme til å forfølge Kane. Boka inneholder også novellen Jornada de Diablo, en tekst om Kanes første revolver av Øyvind Flatnes og Eventyret om Morgan Kane del 1 av Finn Arnesen.

Året er 1872. Den foreldreløse Morgan Kane er bare 16 år gammel, men allerede en erfaren oksedriver på den beryktede Santa Fe-veien. Det er harde tider, banditter herjer langs sporet og gjør livet utrygt for fraktere og nybyggere. Når Kane og mennene han rir med møter den hensynsløse Walsh, er scenen satt for en tragedie som for alltid skal komme til å forfølge Kane. Et uklart ekko fra den skjebnesvangre dagen da han mistet foreldrene, vokser til et iskaldt rop om hevn i ungguttens sinn. «På Santa Fe-veien ble Morgan Kane formet i en esse som var hetere enn noe helvete, kaldere enn noen grav ...» Bøkene om Morgan Kane er skrevet av Kjell Hallbing under pseudonymet Louis Masterson og er blant norsk underholdningslitteraturs største suksesser. Nå utgis serien på nytt med reviderte tekster og fyldig bonusmateriale. Boken inkluderer novellen Jornada de Diablo - om hvordan Morgan Kanes foreldre møtte døden på Santa Fe-veien.

Forlag Aller

Utgivelsesår 2009

Serie Morgan Kane

Genre Western

Omtalt tid 1850-1899

Omtalt sted USA

Leste denne første gangen da jeg var 15-16? Husket det som en bra serie, og var litt skeptisk til å lese den på nytt igjen - ungdomssvermeri kan lett få et helt annet skjær i voksen alder. Men dette er bra! Morgan Kane er en kompleks - og menneskelig - romanfigur, som løfter historiene. Nå som bøkene er gitt ut på nytt er de gitt ut kronologisk i forhold til Kane sitt liv. Mye bra tillegsmatrialet. Rart å tenke på at revolvere har vært frontladet en gang i tiden. Måtte le høyt av den unge Kane som satt med en gammel revolver, sammen med de med alt mulig fancy jern - var jo nesten som å se en 16 årig unggutt sitte med den gamle mobilen sin, sammen med en gjeng med splitter nye smarttelefoner.

Han syntes hun var stygg og tåpelig, men hun hadde pupper.

Døden var en gammel kjenning på Santa Fe-sporet.

Liste over bøker i utfordringen.

• "Vest for Rio Grande" av Louis Masterson
  • "Morgan Kane og smuglerne" av Louis Masterson