Blodsporet

Sveriges bidrag til nazi-okkupasjonen av Norge

Forlaget Kristiansen 2012 Innbundet

Boka beskriver hvordan de svenske myndighetene forholdt seg til nazistenes transportbehov under andre verdenskrig. Den beskriver hvordan det nøytrale Sverige tillot transport av krigsmateriell, soldater og fanger til og fra det okkuperte Norge. Har litteraturliste.

I to måneder våren 1940 kjempet en av Hitlers yndlinger, general Eduard Dietl, mot den allierte overmakten ved Narvik. Samtidig pøste nazi-Tyskland vognlast etter vognlast med mat, klær, vinterutstyr og soldater med jernbane gjennom det nøytrale Sverige til de hardt pressede tyske troppene i nord. Alt med den svenske regjeringens velsignelse. I løpet av de neste årene fraktet svenske jernbaner to millioner tyske soldater, enorme mengder krigsmateriell, sårede og krigsfanger gjennom Sverige til og fra det okkuperte Norge - alt mens svenske myndigheter gjorde sitt for å skjule for omverdenen hva som egentlig foregikk. Kall gjerne "Blodsporet" en slags historiebok for etterkrigsgenerasjonene. For dette er historien om hva det offisielle Sverige sa ja til da det åpnet dørene for den tyske "transitteringstrafikken" til Norge under 2. verdenskrig. Og det er første gang denne historien fortelles fra Norge. Espen Eidum (46) er til daglig journalist i avisen Fremover i Narvik.

Forlag Forlaget Kristiansen

Serie K-dokumentar

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Norge Sverige

Norges statsminister Johan Nygaardsvold i et brev til partikollega, statsråd og regjeringens representant i Stockholm under Den annen verdenskrig, Anders Frihagen:

Nei, det er Sverige som skaffer os bekymringene og som jeg er forbauset på … … hvis Du kunde komme på privat talefot med Pehr Albin Hansson (Sveriges statsminister) så kan du hilse ham fra mig og si, at det er to ting jeg lengter etter å oppleve og det ene er at tyskerne blir jaget ut av Norge og det andre er at jeg må få leve så lenge at jeg kan få skjælde ham og hele hans regjering - kanskje også hele hans parti huden fuld. Si ham: at hvis jeg kan få noe mer å si i Norge, skal alt som svensk er bli betraktet likeså pestfuldt som det som tysk er … Si ham: at nu spytter jeg på ham ikke bare for hans feighet, men for hans foraktfulde forræderi overfor Nordens sak. Si ham: at så lenge jeg lever og ånder så skal aldrig Sverige bli betraktet som en del av Norden, men som en ruterknekt som står i Tysklands tjeneste … Si ham: at det er ingen, ingen, ingen jeg hater så flammende og så vilt som Sverige - og det er hans skyld.