Blodrød vei

av (forfatter) og Torleif Sjøgren-Erichsen (oversetter).

Gyldendal 2013 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Saba og familien hennes lever i Silverlake, et uttørket elveleie herjet av konstante sandstormer. Men Saba er vant til å klare seg med det lille hun har, og så lenge hun har tvillingbroren Lugh ved sin side bekymrer hun seg ikke. Men en dag slår den virkelige monstersandstormen til, sammen med fire svartkledde ryttere, og katastrofen rammer henne på alvor. Dette er første bok i Dustlands-trilogien.

Kjærlighet, hat og spenning i en verden på vei mot undergangen - en debutroman som ryster og beveger

Med høyt tempo, unike karakterer og en historie så spennende at man mister pusten, er «Blodrød vei» på samme tid en gripende, apokalyptisk dystopi og en uforglemmelig kjærlighetshistorie.
Saba har tilbrakt hele livet i Silverlake, et uttørket elveleie herjet av konstante sandstormer. Sivilisasjonen har vært ødelagt lenge, og Saba og familien må klare seg med det de finner i det ugjestmilde og forsøplede landskapet. Så kommer den virkelige monstersandstormen, og med den fire svartkledde ryttere. Sabas elskede tvillingbror Lugh blir tatt til fange, faren blir drept og Saba vet bare én ting: Hun må finne Lugh.
Utenfor det isolerte Silverlake er verden lovløs og stygg. Folk er desperate og kuede, og bare de sterkeste overlever. Uten Lugh, er Saba fortapt. Tror hun. Inntil hun lærer noe om seg selv: Hun kan kjempe, og hun kan slåss. Hun er en som overlever.
? TV-serien Lost møter Cormac McCarthys «Veien»? Første bind i den planlagte trilogien «Dustlands»? Actionfylt kjærlighetsdrama og fantastisk, episk eventyr ? Passer både for gutter og jenter? Ridley Scotts produksjonsselskap, som blant annet står bak storproduksjoner som «Blade Runner», «Gladiator», «Alien» og «Robin Hood», har kjøpt filmrettighetene.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205460614

EAN 9788205460614

Serie Dustlands (1)

Genre Science fiction Dystopier Spenning

Starten var lovende, men jeg syns hele boka falt sammen da de ankom den byen i skråninga. Først og fremst fordi den da bare fremstår som en veik kopi av "Dødslekene" og den mektige trilogien om Evv Lushon av Bull-Hansen, men også fordi språket blir så klisjeaktig og overtydelig. Det gjør det vanskelig å komme under huden på karakterene og søskenforholdet til de to søstrene virker utrolig kunstig. Og det elsk/hat-forholdet til kvinnelig hovedperson og mannlig biperson fikk jeg helt mark av. Saba er like egoistisk og umoden som Katniss (fra Dødslekene), men makter ikke å skape sympati eller forståelse for sin egen person. Derfor er det svært vanskelig å bry seg om henne. Ikke et godt utgangspunkt for en hovedperson vil jeg si. Det kan eksemplifiseres ved at det skjer noe ekstremt dramatisk på vei mot et vertshus i fjellene med henne, og det ikke ikke fremkaller noe mer enn et skuldertrekk. Det kan jo også henge sammen med at man VET at det ikke kommer til å skje noe alvorlig henne. Det blir aldri særlig nervepirrende med gjennomskinnelig struktur og flat spenningskurve og man fristes ikke til å lese videre. Motivasjonen hennes for å dra på denne ferden er heller ikke sterk nok beveggrunn. Da jeg hadde rundt 110 sider igjen ga jeg opp. Jeg ga egentlig opp litt før det (ved de tenkte ordene "løgner, løgner, løgner"), men leste litt til, bare sånn i tilfelle. Det kunne jeg fint spart meg for.

Alt i alt ei meget skuffende bok.
PS. Dette ble kanskje mer noen sammenraskete "gruk", enn en faktisk omtale, men pytt.

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Dette er ei liste over bøker som finst fleire av i same serie :) Gjer som meg og les den første. Du finn fort ut om dette er noko for deg. Har nett gått gjennom bokkilden.no for å finne ut om det er komt nokre nye i desse seriane. Men nokon er med for å gi info om desse bøkene som er verdt å lese :) Dette er ein peikepinn på kva eg les for tida. Må ordne ny ønskelåneliste til biblioteket her skjønner eg :) Må innrømme at nokon er bedre enn andre, men ramser dei opp likevel så kan du få ditt eige synstpunkt og nokon er på veg til å bli lest her heime :)

Må jo holde styr på hva jeg kommer til å lese dette året også;) Denne gangen har jeg prøvd å skrive litt om hver av bøkene, slik at listen blir litt mer utfyllende. Planen er å komme seg gjennom en bok i uka, altså minst 52 i løpet av året, så får vi se hvor bra/dårlig det prosjektet går;)

Totalt 58 bøker, dog en del lettleste barnebøker. Jeg er fornøyd med å ha kommet meg gjennom prosjektet, det var ikke verre enn at det gikk, til tross for at det nesten ikke ble noe lesing i høst i det hele tatt! Det er ikke alle bøkene jeg har skrevet noe om, men det kommer kanskje etter hvert;)

• "Rebellhjerte" av Moira Young
  • "Ildstjerne" av Moira Young