Blodige oppgjør

vikingene på den iberiske halvøy

av (forfatter) og Jan A. L'Orsa (illustratør).

Kolofon 2009 Heftet

Denne boken tar for seg vikingenes røvertokter på den iberiske halvøy fra tidlig på 800-tallet og i de tre følgende århundrene. Forfatteren har forsøkt å se vikinghistorien fra et iberisk perspektiv, og tar for seg landet vikingene møtte og hvilke konsekvenser deres herjinger fikk for historien og befolkningen. Med litteraturliste og register.

Tiden for vikingenes ferder falt sammen med islams fremmarsj over store deler av verden. Koranen fikk innpass på den iberiske halvøy da arabere og berbere fra Damaskus og Nord-Afrika kom over Gibraltarstredet i 711. I Spania og Portugal møttes de tre religionene i Europa: islam, jødedom og kristendom. Det var ingen som kunne tenke seg at gudløse hedninger skulle gå til angrep. Hvordan kunne vikingene finne på å dra på røvertokt, fra tidlig på 800-tallet og i de tre følgende århundrene, til den mest spektakulære og rikeste kulturen i den kjente verden, det mauriske Spania?

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2009