Blod vil ha blod

av (forfatter), Karen Vad Bruun (forfatter) og Morten Harry Olsen (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2012 Innbundet

Da beinrester fra et menneske blir funnet i Danmark får rettsantropolog og politietterforsker Linnea Kirkegaard jobben med å rekonstruere den døde for å identifisere liket. Etterforskningen går i ulike retninger, og Danmarks deltakelse i Afghanistan og Irak blir pekt ut som et mulig spor. Men så skjer et nytt drap.

Benrester fra et menneske blir funnet ved en fjord i Danmark. Linnea Kirkegaard arbeider som rettsantropolog i politiet og blir koblet på saken. Hun skal forsøke å rekonstruere den døde slik at liket kan identifiseres. Etterforskningen peker i mange retninger, Danmarks engasjement i krigene i Afghanistan og Irak peker seg ut som et spor. Så skjer et nytt drap. Linnea Kirkegaard er ikke bare en ny og original hovedperson i skandinavisk krim. Som politietterforsker gir hun også leseren et fascinerende møte med både menneskelig svakhet og moderne etterforskningsmetoder. Blod vil ha blod er en spenningsroman som både serverer et spennende persongalleri og en handling som skaper ettertanke. Oversatt av Morten Harry Olsen Dansk presse om Blod vil ha blod: «Infamt spennende» - Information «... begavet og dyktig konstruert. Man lukker boken med tilfredshet og får lyst til å lese mer om Linnea Kirkegaard ...» - Politiken «Bødker & Bruun har skapt en formidabel mainstream thriller, en skikkelig kioskvelter.» - Berlingske Tidende Om forfatterne: Bødker & Bruun er det nye radarparet i dansk krim. Deres debut har solgt i store opplag i Danmark og er solgt til flere land.Karen Vad Bruun og Benni Bødker debuterer med spenningsromanen Blod vil ha blod. Bruun arbeider til daglig som litterær agent i København. Bødker er i Danmark kjent som en populær forfatter av barne- og ungdomsbøker. De skriver nå på neste bok i serien om Linnea Kirkegaard.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241907500

EAN 9788241907500

Serie Rettsantropolog og politietterforsker Linnea Kirkegaard (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Danmark

Jeg liker veldig godt krimbøker der hovedpersonen er noe annet enn en ordinær detektiv eller politi, og rettsantroprologer, rettsmedisinere og andre likesinnede er en spennende innfallsvinkel! Dette gjorde at jeg hadde store forventninger til denne boka, og sammenlignet den på forhånd med Corpus delicti av Elias Palm. Forventningene ble ikke innfridd på samme måten som Palms bok, da denne ble mer langtekkelig. Lite intensitet som gjorde at jeg ofte la fra meg boka, og ikke gadd å lese noen sider ekstra. Samtidig liker jeg hovedpersonen Linnea godt, hun virker som et sympatisk og fint menneske, og hun vil finne ut av ting!

Alt i alt en god krim, som jeg er glad jeg leste, men som allikevel skuffet meg litt. Jeg er nok litt bortskjemt etter akkurat å ha lest Hvit panter av Wiik, Et offer til Molok av Åsa Larsson, de to første til Thomas Enger, Stormen av Frode Granhus, de tre bøkene til Christina Olsson, En god sak av Mehlum og Død i hver dråpe av Anny Koksæther. Det er så mye god krim og spenning, og da blir lista veldig høy for meg når det gjelder forventningene til nye forfattere. Det har nok dessverre påvirket meg veldig i bedømmelsen av denne boka til Bødker og Bruun.

Anbefales allikevel til alle elskere av god krim!

Nok en grei krimbok, som det begynner å bli mange av. Her et moteriktige dansk samarbeidsprosjekt med rettsantropologen Linnea Kirkegaard som hovedperson.

Flere lyst til å lese bøker.

• "Før døden lukker mine øyne" av Benni Bødker
  • "Skrik under vann" av Jeanette Øbro Gerlow
  • "Lysten til det onde - kriminalroman" av Bjørnar Pedersen
  • "Døden gir tilbake - kriminalroman" av Tor Edvin Dahl