Blant hodejegere og kannibaler

nordmannen Carl Bocks jakt på halemenneskene

Vega forlag 2020 Innbundet

Møt Norges mest ukjente oppdagelsesreisende! Den selvlærte biologen og etnografen Carl Alfred Bock ville opp og fram, klatret høyere enn ventet, og falt dypere enn fryktet i jakten på The Missing Link.

Kristiansanderen Carl Alfred Bocks (1849-1932) eventyr på Borneo, Sumatra, Siam og Laos er tørt og kort beskrevet i oppslagsverk om etnografiske og zoologiske ekspedisjoner. Men hans utallige reiser var så mye mer enn det! Den oppfinnsomme og selvgode nordmannen Bocks kongstanke var å oppdage «en besynderlig folkestamme», med pels og hale, og ingenting skulle stå i veien for drømmen. Med støtte fra den eksentriske markien av Tweeddale og selveste kongen av Siam, med bagasjen full av champagne, plumpudding, knapper og glansbilder, kjempet han seg gjennom ugjennomtrengelige jungler og sjarmerte morderiske innfødte. På sin ferd ble han overrislet med medaljer, ordensutnevnelser og rosende ord fra Knut Hamsun, Sigurd Ibsen og Bjørnstjerne Bjørnson.

Carl Bock var pågående, handlekraftig, og idérik, men dessverre blottet for alt som likner kritisk sans. Han var en av sin tids store norske helter, og på 1880-tallet kalte Morgenbladet ham ikke uten grunn en av «de mer betydelige oppdagere i vårt århundre». Siden den gang har han befunnet seg på historiens søppelhaug. Men 2020 er resirkuleringens æra; tiden er kommet for å løfte denne underlige, og modige, lille mannen opp i lyset atter en gang.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2020