Blant de troende

en islamsk reise

av (forfatter) og Geir Uthaug (gjendikter).

Gyldendal 2001 Innbundet

Boka skildrer forfatterens rundreise i islamske land i 1979-80. På reisen blir han stadig minnet om kraften i troen, og hvordan troen kan bli en besettelse. Han skildrer også møter med mange slags muslimer, deriblant møtet med ayatollah Khalkhali, Khomeinis dommer og bøddel.

Nobelprisen i litteratur 2001 I 1979.80 foretok nobelprisvinneren V.S. Naipaul en rundreise i islamske land. «De troende» er muslimske kvinner og menn som forsøker å finne tilbake til Profetens lære . ren og ubesmittet . i den forvissning at den og bare den kan redde en kaotisk, materialistisk sinnet verden. På reisen ble V.S. Naipaul stadig minnet om kraften i denne troen, og hvordan troen . ikke minst tro av fundamentalistisk pregning . kan bli en besettelse.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205303294

EAN 9788205303294

Omtalt sted Asia

I stor grad er mitt utvalg av litteratur basert på forfattere som har fått anerkjennelse for fremragende kvalitet, på sin litterære produksjon. Følgelig er det stort sett utenlandske forfattere, med hederlige norske unntak, som bl.a. Knut Hamsun, som tilhører mine favoritter.