Blacklands

Simon and Schuster 2014 Heftet

Da Stevens onkel Billy forsvant for 19 år siden, trodde de fleste at han hadde blitt drept og begravd av den pedofile seriemorderen Arnold Avery. 12 år gamle Steven bruker all si fritid på å grave etter den forsvunne onkelen. For å hjelpe bestemora ut av sorgen, bestemmer han seg for å skrive til Avery i fengselet. Dette blir begynnelsen på en katt- og mus-jakt mellom den sannhetssøkende gutten og en drapsmann som har kjedet seg i mange år. Dette er den første boka fra småbyen Shipcott

Forlag Simon and Schuster

Utgivelsesår 2014

Serie Småbyen Shipcott (1)

Genre Thrillere

Omtalt sted England

Hva er vel verre enn å leve i uvisshet?

Familien Lamb er ikke som vanlige familier. Den består av en mor, bestemor, og to gutter. Periodevis bor det også en onkel der, onkel Jude. Steven, den eldste av de to guttene, er trist og litt lei seg for bestemorens vegne. Bestemoren hans har alltid vært litt trist og nedtrykt siden sønnen hennes forsvant og ble drept for mange, mange år siden. Helt siden han forsvant ut av livet hennes, har hun stått ved døra eller vinduet og sett etter ham. Hun vil ikke innse at gutten hennes aldri kommer tilbake. Steven vil gjøre noe med det. Gjøre henne glad igjen og få familien hans til å fungere som normalt. Han vil at bestemoren hans skal komme seg videre i livet. I en barnslig tro på å føre familien sammen, må Steven finne liket av onkel Billy som forsvant og ble drept da onkelen hans bare var 11 år. Det er kjent at det ligger flere barnelik rundt i landskapet som ble drept av samme morder som Billys. Etter flere år med graving etter onkelens lik, blir Steven mer og mer oppgitt. For å få et hint, bestemmer han seg for å skrive til onkelens morder som sitter i fengsel. Etter mye arbeid med brevet, sender han det til barnemorderen Arnold Avery og håper på svar. Kommer Arnold Avery til fortelle ham hvor liket er?

Kom tilfeldigvis over denne boka i november og trengte en tredjebok i kampanjen ta tre, betal for to (elsker det konseptet). Jeg var litt usikker på hvilken bok jeg skulle velge til slutt, og kom tilfeldigvis over Blacklands av Belinda Bauer. Både omslaget og konseptet virket interessant. Mørkt og dystert (min gate). Bøkene jeg hamstrer havner som regel i ventebunken. Det gjorde denne også, men da jeg kom over VG’s artikkel hvor de anmeldte over 23 krimbøker til påske for noen uker siden ble Blacklands omtalt og hadde nettopp kommet ut på norsk. Jeg er alltid meget skeptisk til Vg, Dagbladets osv omtaler, for ofte er jeg meget uenig med profesjonelle bokanmeldere. Men jeg ble enda mer nysgjerrig på boka siden den hadde fått voldsom skryt. Den fikk en sekser av VG og femmer av Kulturadressa. Jeg fikk så innmari lyst til å lese den og valgte å lese denne boka som en av årets påskekrim. Noe jeg slettes ikke angrer på!

Jeg bare angrer meg på at jeg ikke leste den tidligere for denne gjorde inntrykk på meg på mange måter. Dette er ikke en krimbok med grafisk innhold (må skuffe lesere som håper det), men dette er en krimbok som legger mer vekt på det psykiske, noe jeg setter stor pris på. Jeg liker krimbøker med grafisk innhold, men det er det så mye av det nå til dags at man blir litt lei i lengden, og da er det godt med krimbøker som tar for seg det psykologiske. Dette er en krimbok med mye dybde og man blir godt kjent med den noe dysfunksjonelle familien Lamb som aldri kommer til å gi slipp på hva som hendte med 11 år gamle Billy. Det henger over familien som et svart teppe og at liket hans aldri ble funnet, gjør det heller ikke lettere.

At 12 år gamle Steven vil gjøre noe med det og føre familien tettere sammen ved å lete etter barneliket, er beundringsverdig. Selv om Steven høres veslevoksen ut, har han fremdeles barnet i seg og virker svært troverdig. Han høres ut som en naiv 12- åring som prøver å gjøre det bedre for seg selv og resten av familien. Ingen utfordring er for stor. At han bruker all sin fritid til grave etter et lik høres ikke normalt ut, men forståelig. Hvem gjør vel ikke hva som helst for å få en normal familie og prøve å komme seg videre i livet?

At noen også tør å skrive til en barnemorder/seriemorder er også veldig spennende. Stevens håp om å få svar tilbake. Boka blir enda mer spennende når ting ikke går helt som planlagt.

Blacklands er en spesiell og rystende bok om livets mørke sider. Om blant annet foreldres verste mareritt og barns naive tro. Hvem frykter vel ikke barnemordere? Dette er spennende og intens lesing. En bok som både er tankevekkende, original og den er på en måte for god til å være en debut. Belinda Bauer kan virkelig å skrive og jeg håper at det vil bli utgitt mer bøker av henne. For Blacklands er en sjelden krimperle som gjør et stort inntrykk. Dette er en krimbok jeg sent vil glemme. Nå som den er også er oversatt til norsk, er jeg glad for at denne boka vil nå flere for den fortjener å bli lest og lagt merke til!

Nydelig og ekkel på samme tid. Når du ser verden fra 12-årige Stevens side vekkes medfølelsen og når vi ser den fra pedofile Arnolds side.. frastøtende. Til tiden en bok du ikke har lyst til å lese videre i, men jeg angrer ikke på at jeg fullførte den.

En spenningsroman jeg leste i februar 2013 og som jeg likte. Link til et blogginnlegg der jeg har skrevet om min leseopplevelse

Langdryg og forutsigbar

He stared at Avery's socks and felt an odd sense of wonder. Socks were so normal. So mundane. How could someone who pulled on socks in the morning be a serial killer? Socks were not hard or dangerous. Socks were funny; foot mittens, that's what socks were. They made a knobbly hinge of your toes and became comical sock-puppets. Surely anyone who wore socks could not truly be a threat to him or anyone else?

Han fikk en nesten uimotståelig trang til å strekke ut armene og svinge seg svimmel over åssidene; det var bare tanken på Julie Andrews som forhindret ham i det.

As he crossed the car park, Steven peered idly into the cars. Sometimes people left dogs in their cars on hot days. Steven dreamed of finding a dog in a car on a hot day and being forced to smash the window to rescue it, then taking it home with him, secure in the knowledge, he'd saved it from stupid, underserving people.

By the time the hole was dug, Steven knew he would carry on, even when the point was not merely to keep to keep himself warm. Digging had given his life purpose. It was a small, feeble purpose and was unlikely to end in anything more than a gradual tapering off into nothingness. But purpose was something, wasn’t it? A small, mean voice somewhere nagged that it meant nothing. It all meant nothing. But here was another, stronger voice in Steven. It had no answers, only another question, but it was this question that kept him digging until well after an unseen sun set in the invisible sky. If it all meant nothing, why did it matter so much?

Noen har jeg allerede lest, men har mange igjen å glede meg til! Det er en litt mørk litteraturliste dette, og det er helt sikker noe galt med meg, men jeg elsker å lese om gale mennesker og morbide handlinger. Det er kjempespennende!

Bøker kjøpt pr 24/11. Må bare få nok tid til å lese... Prioriteringer, prioriteringer.... ;)

Oppdaget at det å lage liste her var en fin måte å holde oversikten over hvilke bøker jeg har lest. Lister er i grunnen sabla greit... Suksessen fra 2010 fortsetter, her kommer listen for 2011-bøkene

min egen huskeliste over bøker lest i 2011

• "Som fortjent" av Belinda Bauer