Black cherry blues

av (forfatter) og Hilde Lyng (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2011 Heftet

Den tidligere politimannen Dave Robicheaux blir forfulgt av en psykopat og flykter fra sitt hjem til Montana. Der oppdager han at mafiaen på ulovlig vis prøver å overta land som tilhører indianerne. Dette er den tredje boken om Dave Robicheaux.

Etter at kona ble brutalt drept, har Dave Robicheaux trukket seg tilbake fra politiet for å ta vare på datteren sin. Hverdagen handler om å holde seg unna flaska, takle nattens mareritt og samtidig få et utkomme av fiskebrygga han driver. Et tilfeldig møte med en gammel venn trekker Robicheaux inn i en sak som også knytter an til farens død på en oljerigg. Han følger sporet til Montana og territoriet til Blackfeet-indianerne, som er hardt presset av et aggressivt ekspanderende oljeselskap. Dave kastes tilbake i en voldsherjet verden blant mafiabøller og uforutsigbare FBI-agenter. Og trusselbildet omfatter snart det mest dyrebare Robicheaux har. Black Cherry Blues vant den høythengende Edgar Allan Poe-prisen da den kom ut i USA. Oversatt av Hilde Lyng, MNO Om Black Cherry Blues: «En bauta i amerikansk krim.» Sindre Hovdenakk, VG «... vel så mye et litterært verk som et krimplott.» Helge Ottesen, Varden «... en medrivende fryd å lese ...» Leif Ekle, NRK «Poetisk grufullt.» Siri Pedersen, Bokstaver.no «Einaren!» Line Sandvik, Hallingdølen

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241906749

EAN 9788241906749

Serie Dave Robicheaux (3)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Montana