Blåveis

min vei ut av volden

Kagge 2010 Heftet

Som 16-åring ble forfatteren for første gang slått av kjæresten sin. Mishandlingen pågikk i tre år og kunne kostet henne livet. I denne boken forteller hun om hva som skjedde. Vi får innblikk i hva det kostet henne, hvordan hun fant veien ut av volden, overvant skammen og ble en av Norges modigste offentlige stemmer.

Forlag Kagge

Omtalt person Shabana Rehman

Shabana Rehman er performancekunster, standup-komiker, dramatiker, spaltist, forfatter, debattant, aktivist, "mullaløfter" og islamkritiker.
Og hundeeier.
Ryktene sier også at hun er vegetarianer ...
Jeg har helt sikkert glemt noe, for Shabana er allsidig.
I boka Blåveis har hun skrevet ærlig om livet sitt fra hun som ungdom fikk en kjæreste som begynte å mishandle henne. Hun ble trakassert av guttene i sitt eget miljø fordi hun kledde seg "for norsk", og fordi hun dro på fest som "en av gutta", og var for seint ute om kvelden.
Dette er historien om det som har formet Shabana Rehman til det hun er i dag, den likeframme, ærlige og slagkraftige komikeren som setter ord på alt, og ikke pynter på noe, og slett ikke har en falsk fasade.
Da Shabana vokste opp var det ikke vanlig å se hijab på jenter. Siden 2005 har Shabana advart mot islamisering og radikalisering.
I dag ser vi at hun dessverre har fått rett i sine advarsler.
Shabana blir rasende over urettferdighet, rasisme og undertrykking. Hun ville ikke tie. Ingen har fått henne til å tie. Til tross for hets, trusler og til og med drapsforsøk, da restauranten til storesøsteren hennes ble beskutt med flere skudd, tier ikke kraftfulle, tøffe og modige Shabana.

Blåveis gjør inntrykk. For dette er historien om ei jente som kunne ha bukket under, fordi ingen så - eller ville se - hvordan hun hadde det.
Jenta dro seg selv opp og betsemte seg for ikke å være et offer resten av livet.

Hvem husker vel ikke da hun løftet på Mullah Krekar?
Mange år har gått siden den gangen.
Shabana er en viktig stemme i Norge. Vi er heldige som har henne i landet vårt.

Verbal vold kan være opptakten til fysisk vold. Og derfor bør man tenke seg om hver gang man tillater seg å slå noen med ord. Man planter kimen til vold når man bevisst ydmyker andre mennesker med ord. Derfor bør det alltid varsles når mennesker blir utsatt for drapstrusler og annen verbal vold. Det er en del av mobbens opphisselse. Før det til slutt smeller.

Jeg begynte å engasjere meg mot vold i alle former, inni meg og rundt meg, enten den var forkledd som fundamentalisme, som vold i nære relasjoner, som rasisme eller diskriminering. Alle holdninger som førte til at mennesker ble truet på livet, hadde jeg erklært krig mot i min egen prosess med å sette grenser for ettervirkninger av andres vold mot meg. Etter hvert ble jeg litt mindre redd. Og litt mer glad.

Joda, jeg tøffet meg og var stor i kjeften. Men jeg lærte at hvis ikke jeg eier min frihet, så vil andres fordommer og kulturelle eller religiøse krav definere mitt liv.

Rase, religion og kjønn, sammen med fordommer, har hvert eneste år siden jeg debuterte som artist og spaltist, vært som en slags molotovcocktail for mennesker som ikke tåler frittalende kvinner eller menn. Og likestilling er for mange fortsatt svært provoserende.

Livet er ikke en erotisk thriller. Et forhold mellom to individer må bestå av mer enn begjær, hvis ikke havner man i et dragsug av faenskap.
Jeg har selv klikket og krenket i krangler med menn og ikke akkurat oppført meg etter læreboken. Snille menn har tålt det. Og i dag har jeg dårlig samvittighet for at jeg misbrukte makten istedenfor å ta tak i problemene på en real måte.

Vi leter etter: Bøker som utelukker overdreven benyttelse av avansert vokabular og innfløkte setningsstrukturer som i gal kontekst reduserer leserens evne til å følge med i historien.

Vi i Leser søker bok jobber nå med å lage en liste over de 100 beste overkommelige bøkene på norsk. Målet er å gi leseuvante en god inngangsport til litteraturen med gode og overkommelige bøker. Med dette ønsker vi å gi nye lesere gode litteraturopplevelser som åpner opp for videre lesing. Har du forslag til bøker tas det imot med stor takk. Vi vil gjerne også ha innspill på lista slik den er i dag.

Lista inneholder skjønnlitteratur, faglitteratur, tegneserier og bøker for de som er nye i Norge.

Her er noen kriterier for bøkene vi leter etter:

1. Korte setninger.

2. Korte bøker.

3. Ord de fleste kjenner til.

4. Behagelig grafisk oppsett – passe stor skrift, nok luft

5. Korte kapitler og avsnitt.

"Bindestreksnordmenn". Forfattere med tilhørighet til flere land enn Norge. Enten de er født i et annet land eller norskfødte med én eller begge foreldre fra annet land enn Norge. Adopterte er dermed med på lista. Det er en stor variasjon som vises her - heldigvis.

Obs - lista er under arbeid, så kom gjerne med tips :-)

Som regel leser jeg skjønnlitteratur, men noen fagbøker betyr mye for meg

--En bok basert på et eventyr
--En bok som har vunnet National book award
--En Young Adult bestselger
--En bok du ikke har lest siden ungdomsskolen
--En bok med handling fra ditt hjemsted
--En bok oversatt til engelsk
--En kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
--En bok hvor handlingen er i Europa
--En bok på under 150 sider
--En New York Times bestselger
--En bok som blir til film dette året
--En bok anbefalt av noen du akkurat har møtt
--En selvutviklingsbok
--En bok du leser ut på en dag
--En bok skrevet av en kjendis
--En politisk memoar
--En bok som er minst 100 år eldre enn deg
--En bok på mer enn 600 sider
--En bok fra Oprah's bokklubb
--En science- fiction roman
--En bok anbefalt av et familiemedlem
--En tegnet roman
--En bok publisert i 2016
--En bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
--En bok hvor handlingen er om sommeren
--En bok og dens prequel
--Et mordmysterium
--En bok skrevet av en komiker
--En dystopi
--En bok med blått omslag
--En diktsamling
--Den første boken du ser i en bokhandel
--En klassiker fra det 20 ende århundre
--En bok fra biblioteket
--En selvbiografi
--En bok om en roadtrip
--En bok om en kultur du er ukjent med
--En satirisk bok
--En bok hvor handlingen foregår på en øy
--En bok som garantert vil gi deg glede

• "Svart på hvitt" av Hadia Tajik
  • "Mullaløft" av Shabana Rehman
  • "Nå" av Shabana Rehman
  • "Norsk islam - hvordan elske Norge og Koranen samtidig" av Mohammad Usman Rana
  • "Talsmann" av Abid Raja
  • "Tilbakeblikk - da pakistanerne kom til Norge" av Mahmona Khan