Blåskjellstranden

av (forfatter) og Aud Greiff (oversetter).

Cappelen Damm 2008 Heftet

For 24 år siden skulle Ulrika tilbringe hele ferien hos familien Gattman og venninnen Anne-Marie. Familien hadde adpotert den gåtefulle Maja fra India. Hun var fire år, men kunne ikke snakke og avviste all fysisk kontakt. Den dagen ungdommene skulle feire St. Hans ute på en øy, trasset hun seg til å være med. Neste morgen var hun vekk. Sammen med Anne-Maries bror forsøker Ulrika å rekonstruere hva som skjedde den fatale sommeren. Romanen kobler myter og folkeeventyr til autisme, og både mystifiserer og avmystifiserer overtro og moderne psykologi.

På årets lyseste natt i den svenske skjærgården trasser lille Maja seg til å være med ungdommene på overnattingstur. Morgenen etter er hun vekk! Seks uker senere dukker hun opp igjen på et utilgjengelig sted. Uskadd. Uendret. Hvordan er dette mulig? Ulrika står på tå og kikker inn i familien Gattmans sommerhus i den bohuslänske skjærgården. Det er nøyaktig slik hun husker det. Alt kommer tilbake: Nabofamilien med sine radikale ideer og sin gjestfrihet, datteren, den smarte Anne-Marie som ble Ulrikas eneste ordentlige venninne, og de merkelige hendelsene den siste sommeren de var sammen. 24 år tidligere skulle Ulrika tilbringe hele ferien i Gattman-huset, som nå talte fem barn. Det kjente forfatterparet hadde adoptert gåtefulle Maja fra India, som med sine fire år ennå ikke kunne snakke og som avviste all fysisk kontakt. Men en sterk vilje hadde hun, den dagen ungdommene skulle feire St. Hans ute på en øy, trasset hun seg til å være med. Neste morgen var hun vekk. Ulrika tar med seg de to sønnene til Blåskjellstranden, stedet som for bestandig vil være knyttet til Majas forsvinning. Der gjør sønnene en oppdagelse som kan bidra til å løse mysteriet fra så langt tilbake. Ulrika møter også Anne-Maries bror, Jens, og sammen tilbringer de en på mange måter berikende helg, klargjørende for så vel fortid som fremtid. Bak det hele lurer en mystisk skikkelse, en ung kvinne som har tatt skrittet ut av samfunnet for å leve i fullkommen pakt med naturen. Ved å koble myter og folkeeventyr til autisme, evner Marie Hermanson både å mystifisere og avmystifisere overtro og moderne psykologi.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788202301279

EAN 9788202301279

Omtalt sted Sverige

Må innrømme at jeg har en forkjærlighet for svenske forfattere, og her er en del utgivelser som jeg ønsker at flere kommer til å lese. Kanskje ingen litterære klassikere, men mye her som er bra! (Bøkene er ikke rangert, bare tilfeldig lagt inn.)

Opprydning i bokhylla, alle bøkene er innbundet med omslag om ikke annet er nevnt. Prisen er 50,- pr bok. Ved sending betaler kjøper frakt i henhold til postens satser.
Kan også ta bøker i bytte, kom med forslag eller sjekk ønskelista mi.
Jeg er ikke her inne regelmessig slik at det kan lønne seg å kontakte med via her:

• "Elskerinnen" av Joanna Trollope
  • "Familien på Gidske - en slektshistorie fra Vestfold" av Karin Bang
  • "Når man skyter arbeidere" av Kerstin Thorvall
  • "Den irske presten" av Knud H. Thomsen
  • "Hinsides svart" av Hilary Mantel
  • "Aldri redd for mørkets makt - historia (s)om eit brotsverk" av Jørgen Norheim