Blå

av (forfatter), Birgitte Victoria Svendsen (oppleser) og Espen Klouman Høiner (oppleser).

Lydbokforl. 2017 Lydfil

En episk fortelling om naturkrefter i spill og hvordan vi alle må leve med valgene vi tar. 2017: Signe er snart 70 år, men lar seg ikke skremme av havet. Alene seiler hun vekk fra barndomsbygda på Vestlandet, for å konfrontere mannen hun en gang elsket. Det er bare henne, båten og en underlig last. 2041: David kjenner seg for ung til å være far, likevel er han blitt alene med sin lille datter. De to er på flukt gjennom et tørkerammet Sør-Europa, hvor nord står mot sør, og det ikke lenger finnes nok vann til oss alle. Alt forandres den dagen de oppdager en seilbåt i en forlatt hage langt inne i landet. I 2015 tok Maja Lunde verden med storm med «Bienes historie». Nå følger hun opp suksessen med en ny roman om menneskenes og naturens sårbarhet. Denne gangen står kampen om det mest livsnødvendige som finnes: vann.

Forlag Lydbokforl.

Format Lydfil

Omtalt tid 2000-tallet

Omtalt sted Frankrike Vestlandet

Verdig oppfølger, realistisk scenarie om klimakrise og vannmangel og klimaflyktninger, men ikke så intens og fullt så engasjerende som som Bienes historie. Les gjerne mer her

Blå, er på en måte en enklere bok enn Bienes historie, noe som gjør den enda mer skremmende. Bier og vann, begge deler helt nødvendig for oss mennesker, Maja Lunde roper et kraftig varsko om hva klimaødeleggelsene kan føre til i en aldeles nydelig bok.
Blå beskriver en fremtid som også kan bli oss priveligerte nordeuropeere til del, en fremtid som mange allerede lever midt i, enten ved at de lever i ekstreme tørkeområder eller i områder med stadig villere vær.

kjemperealistisk -og godt skrevet!

En fengslende fortsettelse på serien, men ikke like god som Bienes Historie. Får litt følelsen av å bare lese midt inne i en bok, at den mangler en start og en slutt. Godt og interessant skrevet, jeg vil vite mer! Jeg vil vite hvordan det går med dem!

Følelsen av å være på vei, det er det beste med en båt, å vite at man kommer frem, men ikke når, å ha et mål, men ikke være der ennå.

Hva drømmer man når man er lita jente og ikke veit hvordan livet vil bli ?

Det finnes mennesker som lever hele livet med lys i øynene, de beveger seg rolig, går trygt gjennom verden, evner å glede seg over en god middagsrett, en kveld i godt selskap, en skogstur med mennesker de bryr seg om, samler på slike opplevelser, bærer dem i seg og vender tilbake til dem når livet butter, holder fast i dem, bruker dem, varmer seg på dem. Jeg tror denne evnen må være medfødt, genetisk, som talent for tall eller ord.

Hele livet er vann, hele livet var vann, overalt hvor jeg snudde meg, var det vann, det strømmet fra himmelen som regn, eller snø, det fylte de små innsjøene i fjellene, lå som is i breen, det strømmet nedover de bratte fjellsidene i tusenvis av små bekker, samlet seg til elva Breio, det lå flatt foran bygda i fjorden, fjorden som ble til hav når man fulgte den vestover. Hele min verden var vann. Bakken, fjellene, beitemarkene var bare bitte små øyer i det som egentlig var verden; og jeg kalte min verden Jorda, men tenkte at den egentlig burde hett Vannet.

Jeg kan kanskje slå av en prat med henne nå; underlig uttrykk, "slå av", som om praten egentlig er noe man skal ende så fort som mulig...

skriv bildebeskrivelse her

Legger inn bøker jeg vil lese og føle jeg burde å lese. Enten har tenkt å låne dem, kjøpe dem eller har den i hyllen ulest. Gi gjerne tips om du har noen gode bøker.

Bøker kultursirkelen har lest.
Vi velger bøker etter anmeldelser og anbefalinger. Og leser noen klassikere inn i mellom.

2019 Reading Challenge 52 books 52 weeks

skriv bildebeskrivelse her

Bøker legges til lista i den rekkefølge de fullføres.

• "Ministeriet for den høyeste lykke" av Arundhati Roy
  • "Zoo Europa - roman" av Gert Nygårdshaug