Biografi

(glemsel)

Gyldendal 1999 Innbundet

Romanen gir et fragmentarisk innblikk i en tilværelse, en nær og inngående studie i en ung manns liv, i hans refleksjoner, sansninger og erindringer. Glimtene tekstene kaster over jeg-personen favner ham som sønn til en døende mor, som far til en seks år gammel datter, som kunstner og som ektemann, i et hastig inngått og raskt avsluttet ekteskap. Fortsetter i Dagbok (2003) og i Brev (2005).

Biografi (glemsel) er Tomas Espedals (f. 1961) sjette roman siden debuten i 1988. I korte, poetisk fortettede prosatekster formidler denne beretningen et fragmentarisk innblikk i en tilværelse, en nær og inngående studie i en ung manns liv, i hans refleksjoner, sansninger og erindringer. Glimtene tekstene kaster over jeg-personen favner ham som sønn til en døende mor, som far til en seks år gammel datter, som kunstner, og som ektemann i et hastig inngått og raskt avsluttet ekteskap. Biografi (glemsel) er en dypboring i et individs erfaringer, og i de forhold til andre mennesker dette individet står i. Samtidig er det en roman som med overbevisende styrke viser hvilken sikker språkkunstner Espedal er. Her er en følsomhet og et nærvær i språket av sjeldent merke, innsiktsfullt presise observasjoner og overraskende formuleringer, som gir denne uortodokse romanen nærmest prosalyriske kvaliteter.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788205267367

EAN 9788205267367

Jeg opplever boken som fragmenter av forskjellige opplevelser i Espedals liv. Gjengivelsen skaper forskjellige stemninger - de mest fremtredende er forelselse, kjærlighet og sorg.

gå.

Det er ingen sak å reise, se nye steder, vanskeligere er det hver dag å gå den samme ruten, se de samme stedene, på en ny måte, kanskje, men likevel, de samme gatene, de samme husene, for å finne en ny tanke, en helt ny måte å være den samme på.

• "Hotell Norge - roman" av Tomas Espedal
  • "Blond - erindring" av Tomas Espedal