Bibelen

Guds ord

av (redaktør), Ingulf Diesen (redaktør), Sigurd Grindheim (redaktør) og Leif Jakobsen (redaktør).

Bibelforl. 2008 Heftet

Bibelen er ekstra tynn slik at den er enkel å ta med seg. Med Jesu ord i rødt. Har personlig gaveside, slektstre, kart og lesebånd.

Store studiebibler passer godt til hjemmebruk og på kontoret. Men den som er på farten, trenger den ultratynne Bibelen - Guds Ord. Den kan du ta med deg overalt. Inkludert i bibelen får du: Personlig gaveside - Slektstre - Kart - Jesu ord i rødt - Lesebånd. Den nye ultratynne utgaven har gjennomgått en språklig revisjon og modernisering av ord og uttrykk, som ble fullført i 2007. Bibelen - Guds Ord er en norsk oversettelse fra grunntekstene, hebraisk, arameisk og gresk. Oversettelsen er gjennomført av en tverrkirkelig gruppe teologer, som alle tror at Bibelen er Guds eget Ord. Den samme grunnteksten er grunnlaget for de engelskspråklige utgaver som kalles King James-utgavene - verdens mest solgte bibeloversettelse. Det er lagt vekt på et moderne, lettlest språk, samtidig som en har bestrebet seg på en nøyaktig oversettelse fra grunntekstene.

Forlag Bibelforl.

Utgivelsesår 2008

"Men tro er full visshet om det som håpes, overbevisning om ting som ikke sees."
(Heb 11:1)

Kjærlighet

Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig,
den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig.

Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget,
er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde.

Den gleder seg ikke over urett,
men har sin glede i sannheten.

Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.

Kjærligheten tar aldri slutt.

(1.Kor 13:4-8)

Hevn

Vær ikke vitne mot din neste uten grunn,
slik at du sviker ham med leppene dine.

Si ikke: «Som han har gjort mot meg,
slik vil jeg gjøre mot ham;
jeg vil gi ham igjen etter det han har gjort.»

(Ordsp 24:28,29)

Så skal kongen si til dem på sin høyre side: ‘Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det riket som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt.

For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.’
Da skal de rettferdige svare: ‘Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?’
Og kongen skal svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.’

(Matt 25:34-40)

Du skal ikke ta hevn og ikke bære nag til landsmennene dine, men du skal elske din neste som deg selv. Jeg er Herren.
(3Mos 19:18)

• "Det har ringt for tredje gang" av Emanuel Minos
  • "Se det i øynene" av Clive Staple Lewis
  • "Nesten til stede - roman" av Bjørn Olav Nordahl
  • "I begynnelsen var tegnet" av Kristian Kapelrud
  • "Himmelen er på or'ntli - en liten gutts forbløffende fortelling om sitt besøk i himmelen" av Todd Burpo
  • "Da gråter englene - historien om en ung kvinne som blir utstøtt av Jehovas vitner" av Marianne
  • "Krig - 1940" av Dag Solstad
  • "Historien om Florence Nightingale" av Margaret Leighton
  • "Reiser i skriptoriet" av Paul Auster
  • "Kjærlighetens fem språk - hvordan uttrykke hjertevarme overfor den du er glad i" av Gary Chapman
  • "Sjef i eget liv - en bok om kognitiv terapi" av Ingvard Wilhelmsen
  • "Krigen har intet kvinnelig ansikt" av Svetlana Aleksijevitsj