Bibelen

Guds ord

av (redaktør), Ingulf Diesen (redaktør), Sigurd Grindheim (redaktør) og Leif Jacobsen (redaktør).

Bibelforlaget 1998 Digital ressurs

Forlag Bibelforlaget

Utgivelsesår 1998

Format Digital ressurs

"Men tro er full visshet om det som håpes, overbevisning om ting som ikke sees."
(Heb 11:1)

Så skal kongen si til dem på sin høyre side: ‘Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det riket som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt.

For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.’
Da skal de rettferdige svare: ‘Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?’
Og kongen skal svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.’

(Matt 25:34-40)

Du skal ikke ta hevn og ikke bære nag til landsmennene dine, men du skal elske din neste som deg selv. Jeg er Herren.
(3Mos 19:18)

Dere har hørt det er sagt: ‘Du skal elske din neste og hate din fiende.’ Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som mishandler dere og forfølger dere.
(Matt 5:43,44)

Hevn

Vær ikke vitne mot din neste uten grunn,
slik at du sviker ham med leppene dine.

Si ikke: «Som han har gjort mot meg,
slik vil jeg gjøre mot ham;
jeg vil gi ham igjen etter det han har gjort.»

(Ordsp 24:28,29)